Skip to content

Laluan ke Jawatan Pengetua (Sejarah)

Mac 30, 2008

Apabila Pak Lah Badawi jadi Menteri Pelajaran beliau mengistiharkan Skim Gaji guru kepada dua kategori,  Guru Siswazah dan Guru Bukan Siswazah. Ketika sebelum itu aku dalam kategori T1 (Lepasan Diploma Sains dengan Pendidikan dari UPM dan UTM).  Kategori T1 masuk dalam kumpulan Bukan Siswazah

Hajat dihati ketika itu rasa nak jadi pemimpin di sekolah, tetapi sistem dua kategori gaji itu tidak mengizinkan aku jadi Guru Besar jauh sekali nak jadi Pengetua.  Sebab T1 ketika itu tidak dilantik menjadi GB. Beberapa tahun kemudian barulah kawan-kawan lepasan Dip. Sains dengan Pendidikan dilantik jadi GB.

Pada ketika yang sama UPM menerima guru lepasan Maktab Perguruan yang mempunyai pengalaman mengajar lima tahun untuk membuat ijazah TESL dan PBMP. Aku sebagai lepasan UPM pergi menemuai Dekan FSAS (Prof. Badri Muhamad) dan Dekan FPP (Prof. Atan Long).  Kedua-duanya menasihati aku agar isi borang UPU dan beri tahu kawan-kawan yang lain agar isi borang juga.  Mereka kata insya Allah, UPM akan terima anak-anak didik mereka.  Pandailah kami aturkan supaya ex-Dip akan boleh buat ijazah.

Bulan Jun 83 aku jadi mahasitua semula di UPM. Ex-Dip boleh tamatkan pengajian dalam masa 2 tahun setengah (5 semester) sebab boleh pindah kredit.  Akhir Disember 85 aku pun tamat pengajian dan mula bertugas semula sebagai guru di sekolah dahulu, awal Januari 86. Kawan-kawan lama aku di sekolah itu memang kenal aku, tahu kebolehan aku. Pengetua baru pun kenal aku melalui penerangan daripada rakan-rakan beliau yang juga rakan-rakan aku.  Aku buat kerja apa yang pengetua minta.  Aku mengajar seperti biasa. 

Belajar jadi Pentadbir

Awal 87 aku dilantik jadi waden asrama. Aku pindah ke rumah guru dalam kawasan sekolah.  Aku tunjuk kemampuan tadbir asrama bersama-sama pengetua. GPK HEM tinggal diluar jadi banyak urusan aku buat terus dengan Pengetua terutama waktu malam sebab pengetua juga tinggal di rumah guru. Program untuk mendidik penghuni asrama aku cadangkan, dipersetujui oleh pengetua dan aku laksanakan. Program itu berjaya selepas lima tahun setelah pengetua yang sama-sama merangka program sudah bertukar. Pengetua baru tak tahu rasional program itu. Ada pula dikalangan guru yang dengki dan irihati kerana jaga asrama masa itu dah mudah, penghuni lelaki dan perempuan mudah ikut perintah, kes disiplin sangat kurang.  Ramai hendak jadi waden.  Aku difitnah, akibatnya aku ditukarkan keluar daripada Lipis.

Satu tahun tujuh bulan sahaja diluar daerah. Aku mohon tukar balik ke Lipis.  Dengan pertolongan kawan-kawan di JPN Pahang dan Timbalan Pengarah Pendidikan Pahang (Dia adalah guru aku dulu) aku dapat pindah ke sekolah menengah di Felda dalam daerah Lipis. Aku berhajat nak mengajar lima tahun di sekolah itu tetapi selepas dua tahun dah ditukarkan.

Di sekolah Felda itulah aku secara rasminya mula menjadi pentadbir sekolah.  Hari pertama semasa melapor diri kepada pengetua aku diberi tahu oleh pengetua tentang cadangan beliau bersama-sama PPD untuk melantik aku sebagai GPK1.  Mereka berdua dah bersetuju tunggu persetujuan daripada aku sahaja.

Mengingat kembali fitnah yang pernah dilemparkan kepada aku dua tahun lalu aku perlu berhati-hati sebelum menerima jawatan GPK1. Aku tak mahu kedatangan aku ke sekolah felda itu dan menjadi GPK1 akan mengakibatkan ada guru yang lama kecil hati atau sakit hati. Untuk kepastian sementara aku tanya pengetua. Pertama tentang guru-guru senior disitu. Pengetua kata ada seorang, iaitu GPK HEM, tetapi dia memang tak nak jadi GPK1. Selain dari itu ada seorang lagi GPK Koko juga tak nak jadi GPK1 (beliau adalah kawan aku yang aku kenal sejak dahulu, aku yang hantar dia ke UKM melapor diri masa hendak buat ijazah). Guru-guru yang lain adalah sangat junior belum pun sah dalam jawatan. Kedua, sejauhmana pengetua kenal saya.  Beliau kata dah kenal perihal diri saya dari seorang kawan saya hanya beliau tak kenal dirinya sahaja. Kawan saya itu telah cerita semua kisah saya di sekolah lama dahulu. Sebenarnya kami berkawan memenjak kecil lagi.  Ketiga, adakah beliau yakin kepada kebolehan saya dan kesetiaan saya buat kerja tadbir sekolah.  Beliau kata yakin 110% dan PPD dah kata saya ada potensi jadi pentadbir yang baik.  Selepas itu aku tak tanya lagi sebaliknya aku terima sahaja tawaran itu.  Esoknya aku mula menjalankan tugas GPK1 walaupun surat belum diterima dari JPN Pahang. 

Aku belajar dari Pengetua cara mengurus kurikulum dan juga kewangan sekolah.  Sambil itu aku mengajar Biologi di tingkatan 4 dan 5 serta Sains Teras tingkatan lima. Aku berulang alik sejauh 29 km dari rumah sendiri yang baru siap dibina.  Aku gembira bertugas di sekolah felda itu sebab antara guru yang mengajar disitu terdapat bekas murid aku bersama-sama menjadi guru.  Di gugusan felda itu juga terdapat ramai saudara aku.  Aku luangkan masa untuk berkunjung kerumah mereka. Mereka gembira dan bangga kerana ada saudara mereka jadi GPK1.  Aku juga meluangkan masa ke masjid felda sebab aku amat kenal tuan imam dan tok siak masjid. Akibatnya aku diminta memberi tazkirah di masjid itu.  Di sekolah aku mengambil peluang berkongsi kemahiran aku bersama-sama guru-guru muda.  Mereka agak hormat kepada aku.  Aku cuba memujuk hati mereka supaya aku akan lebih mudah bekerja dengan mereka dengan memberi sokongan kepada pengetua. 

Anak murid pula, ramai yang baik perangainya.  Adalah lebih kurang 10% yang nakal, yang ada kes.  Aku juga belajar dari pengetua cara menangani disiplin murid felda.  Aku menghadiri mesyuarat felda, berkenalan dengan ahli JKKKR yang dipengerusikan oleh Pengurus Felda.  Aku pelajari cara pentadbiran mereka, apa peluang sekolah dapat bantuan dari mereka dan bagaimana memudahkan urusan kerja sama sekolah dengan felda.  Aku bincang strategi untuk kemajuan sekolah dengan pengetua.  Aku bagi idea pada pengetua.  Pengetua yang lebih berpengaruh dengan felda (Dia Ustaz boleh beri kuliah di surau-surau dan masjid) dapat menyampaikan idea kepada pentadbiran felda bagai mana memajukan pendidikan di gugusan felda itu. Cukup dahulu entri kali ini insya Allah akan datang perbincangan tentang kerja baru aku sebagai penanggung kerja Pengetua.

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

