Lompat ke isi kandungan

Peta Konsep dalam P&P

Ogos 2, 2009

Terdapat beberapa masalah yang sering dihadapi oleh para guru didalam kelas. Antaranya ialah: Murid tidak bersedia dari segi minda, murid tidak membuat bacaan tentang tajuk yang hendak dipelajari sebelum memasuki kelas. Kebanyakan murid malas membaca dan terdapat juga dikalangan murid yang fobia apabila melihat buku tebal. Diperhatikan juga terdapat kelemahan yang ketara dikalangan calon peperiksaan yang tidak mampu membuat penjelasan yang betul tentang sesuatu perkara. Ramai murid yang tidak jelas cara untuk membuat nota, oleh itu mereka biasanya menghasilkan buku nota yang lebih tebal berbanding buku teks. 

Penulisan ini cuba membincangkan satu pendekatan mengajar yang boleh mengatasi masalah yang dinyatakan diatas serta menggunakan bahan yang ada didalam buku teks masa kini. Pertama; Guru perlu membuat salinan foto (fotocopy) Peta Konsep yang terdapat diakhir setiap bab dalam buku teks. Kedua; Edarkan salinan Peta Konsep tajuk yang hendak diajar pada hari itu, kepada setiap murid. Ketiga; Fokuskan kepada mana-mana cabang daripada Peta Konsep yang hendak diajar dengan meminta setiap murid mengkaji bahagian Peta Konsep itu secara sepintas lalu (Menggantikan bacaan sebelum kelas bermula – untuk set minda murid ketika kelas hendak dimulakan). Keempat; Guru memberikan beberapa soalan tentang maklumat yang boleh didapati dari Peta Konsep yang telah diedarkan (menjuruskan minda murid sebagai set induksi pengajaran – Soalan-soalan ini bolehlah didasarkan kepada learning outcome yang hendak dicapai dalam pengajaran pada hari itu). Kelima; Guru membuat penerangan tentang sub-tajuk yang hendak diajar (penerangan konsep). Pada masa ini guru bolehlah juga merujuk kepada apa yang ditulis dalam buku teks.  Keenam; Soalan-soalan untuk membantu interaksi diedarkan atau dipaparkan (interaksi Guru -> Murid -> Bahan) untuk menjelaskan lagi konsep yang diajar. Dalam langkah ini Eksperimen atau aktiviti yang berkaitan boleh dijalankan.

Kesimpulan dari aktiviti atau eksperimen atau penerangan dapat dibina (membina konsep kendiri). Murid boleh menambah cabang Peta Konsep mereka sebagai nota tambahan. Murid boleh memurnikan Peta Konsep yang telah diubah suai sebagi nota yang terdapat pada sehelai kertas sahaja. Murid bolehlah berkreatif untuk menjadikan Peta Konsep mereka berwarna warni serta memasukkan gambarajah yang berkaitan.  Galakkan murid membina soalan dari apa yang telah dipelajari. Sebagai kerja lanjutan (kerja rumah) murid dikehendaki membina soalan sendiri dan mencari jawapan kepada soalan mereka itu.

Dalam menggunakan pendekatan ini, terdapat dua perkara yang perlu disiapkan atau diajar sebelum kaedah ini dapat digunakan iaitu; Penyediaan Peta Konsep yang mencukupi dan murid telah diajar dan dibiasakan membina soalan. Oleh yang demikian diawal tahun murid hendaklah diajar cara membina soalan menggunakan 5W1H (What, When, Where, Who, Why dan How).

Berdasarkan pengalaman, terdapat beberapa kelebihan apabila  menggunakan pendekatan ini.  Pendekatan ini dapat melatih kreativiti dan inovasi murid secara ekstransik. Peta Konsep dapat digunakan sebagai alat bantu sebelum mengajar (pre-teaching aids), alat bantu semasa mengajar ( instructional teaching aids) dan juga alat bantu selepas mengajar (post-teaching aids). Ada masanya Peta Konsep ini dapat menjadi pengganti kepada teks (text subtitusion). Peta Konsep yang sudah diubah suai oleh setiap murid boleh digunakan untuk proses ulangkaji pelajaran dengan mudah kerana merupakan nota yang ringan dan ringkas.

Sekiranya murid kreatif meraka boleh mewarnakan Peta Konsep yang telah diubah suai untuk menjadikannya lebih menarik untuk digunakan. Menggunakan warna dalam nota akan lebih menarik minat murid untuk mengulangkaji pelajaran. (satu hipotesis yang boleh dibuat kajian). Secara tidak langsung berbagai kemahiran disepadukan dalam membina peta konsep kendiri oleh setiap murid. Melalui pendekatan ini penguasaan pembelajaran dan ingatan dapat ditingkatkan.

Secara tak langsung setiap murid mempunyai nota yang berbeza dan berwarna warni. Setiap satu tajuk mungkin memerlukan dua atau satu Peta Konsep sahaja. Oleh itu nota sudah menjadi sangat ringan dan tidak membebankan. Untuk memahami peta konsep itu murid perlu berfikir sambil boleh membina penerangan kepada setiap cabang peta konsepnya. Oleh itu murid mengukuhkan kemahiran berfikir dan mengingat serta boleh membuat penerangan kepada sesuatu konsep atau idea.  Sekiranya setiap murid boleh melaksanakan perkara ini dengan baik maka akan wujud budaya menggunakan peta konsep dalam sekolah.

Satu langkah kehadapan selepas membiasakan murid menggunakan peta konsep ialah mengajar murid membuat Peta Minda. Para guru wajar meneroka kaedah membina dan mengguna Peta Minda dan melatih murid dalam menggunakannya. Sekian TK

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: