Skip to content

Murid oh murid

Januari 6, 2008

Pagi Jumaat aku masuk ke kelas semalam. Semua murid ada termasuk yang ponteng enam orang tu. Aku tanya seorang demi seorang yang ada. Rupa-rupanya semua mereka anak pekerja estate dan anak orang kampung. Aku kira mereka tak sedar mereka orang susah sebab itu tak ada motivasi untuk membela diri. Aku dulu anak orang kampung juga, susah juga tapi aku sedar diri, jadi aku belajar sehingga ke Universiti, dapat bela nasib diri sendiri dan keluarga.

Masa dulu mana ada program motivasi, jadi yang ada hanya motivasi dalam diri sahaja. Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum, sehinggalah kaum itu mengubah apa yang ada dalam dirinya. Yang ada dalam diri itu yang utama ialah iman, takwa dan zuhudnya dan diikuti dengan perkara-perkara yang berkait dengan dunianya.

Aku akan cuba ubah pemikiran dan kesedaran murid-murid ini, tapi terpulanglah kepada mereka untuk sedar. Mula-mula pujuk kemudian nasihat. Kalau tak pakai juga, cukuplah setakat itu.  Sekian untuk kali ini.

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

