Skip to content

Pilihanraya, menang dan menang

Mac 10, 2008

Keputusan PRU 12 telah diketahui, Be End, kehilangan empat negeri – Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor disamping tidak dapat mengambil Kelantan. Di Parlimen Be End dinafikan 2/3 majoriti, kali pertama dalam sejarah pemerintahan BN/Perikatan semenjak merdeka.

Bagi Najib (menang besar di Pekan), 2008 adalah tahun “merawat Kelantan”, dia pun turun ke Kelantan beberapa kali, nak pastikan Kelantan dapat ditawan oleh Be End. Pak Lah (yang hilang banyak majoriti di Kepala Batas) juga datang ke Kelantan nak pujuk orang Kelantan agar buang Tok Guru. Manakala Khairi Jamaluddin buat kempen “Pade Doh 18 taun” juga berusaha keras nak tumbangkan kerajaan Tok Guru.

Tok Guru tak panik, tapi Tok Guru minta petugas PAS dan Keadilan kerja kuat dan Tok Guru ajak rakyat kelantan bermunajat kepada Allah. Tok Guru mengadu kepada Allah bahawa dia tak berupaya untuk mempertahankan Islam di Kelantan dan Tok Guru serahkan kepada Allah untuk mempertahankan Islam seperti Allah melindungi Kaabah dari serangan Abrahah.  Usaha dan munajat orang Kelantan dan seluruh pencinta Islam yang syumul telah terserlah kejayaannya sekali gus menolak Islam Hadari dan gembar gembur ECER.  Kalau dulu kerajaan PAS Kelantan hanya ada satu kerusi majoriti kini selepas PRU 12 Kerajaan PAS Kelantan ada 32 kerusi majoriti. Ertinya PAS Kelantan dapat semula majoriti 2/3 dalam DUN Kelantan. Tempias dari itu PAS dapat menokok kerusi parlimen sehingga 23 kerusi dan Negeri Kedah PAS boleh membentuk kerajaan negeri bersama-sama PKR. Doa orang PAS dan pencinta Islam termakbul.  Be End harap belajar daripada minhaj PAS ini.

Wahai Najib dan orang-orang Be End kini sebenarnya giliran kamu, pertama jangan angkuh, kedua ingat Islam, ketiga muhasabah diri dan rawatlah Be End itu.  Dari segi melayu BN tak perlu rampas kelantan dan kini kedah kerana kelantan dan kedah di perintah oleh orang melayu. Dari segi Islam juga, BN tak perlu rampas kelantan dan kini kedah kerana Kelantan dan Kedah diperintah oleh orang Islam kecuali kedua-dua kerajaan negeri ini menderhaka kepada Allah.

Cerita merawat Kelantan dan Pade Doh 18 taun patut diingat oleh, Dollah, Najib dan Khairi bahawa kini mereka kena rawat Be End dan dah ada bloggers kata Pade Doh 51 taun. Ertinya dah ada idea nak tamatkan pemerintahan Be End ini dari alam Malaysia kerana kaedah perkongsian Be End dah tak releven lagi buat masa kini.

Dollah kena belajar dari Koh Su Koon, mengambil tanggungjawab kerana kalah dan sanggup berundur kalau dipersetujui oleh CWC Gerakan. Dolah jangan jadi Samy Vellu yang masih liat tak nak berhenti dari Jawatan Presiden MIC.

Lepas ni Che Det akan belasah Dollah dan anak menantu dan dia dah buat offer nak berikan nasihat untuk UMNO, itu pun kalau UMNO mahu. Tak perlu jawatan, tak perlu gelaran, hanya kalau mahu nasihat datang minta nasihat, itu kata Che Det.

Kepada DSAI syabas. Agaknya inilah salah satu hikmah DSAI tak bertanding pada 8 Mac 2008 dahulu, DSAI dapat pusing seluruh negara untuk nafikan 2/3 majoriti Be End. Matlamat DSAI tercapai berkat kerja kuat dan munajat.

Ingat antara 2008 ke 2013 ini akan ada proses persempadan semula kawasan pilihanraya menggunakan prinsip asas ikut jumlah penduduk dan geografi negara. Rang undang-undang berkaitan dengannya perlu dibuat dan diluluskan di Parlimen, jika kawasannya dibuat berpusing-pusing macam sekarang seperti kawasan Pekan yang ada belalai dari pekan ke batu 10 jalan kuantan maran nak masukkan kem tentera untuk Najib atau perlimen Baling dan Kuala Kedah ditambah bilangan DUN dibawahnya untuk kalahkan Ustaz Taib Azamudden dan Mohammad Sabu tahun 2004 dulu maka alamatlah rang undang-undang itu sukar akan lulus di Parlimen kerana tak ada 2/3 majoriti. Jadi sempadannya yang dibuat mesti boleh diterima oleh semua pihak.

Kalau begitu keadaannya maka bermula kini gerak kerja perlu dibuat untuk mempastikan BA akan dapat meng be endkan BN. Saya pasti pemimpin BA akan menyusun strategi yang elok untuk tujuan itu.

Pengajaran yang diperolehi disini ialah pengundi kini dah ramai yang matang. Sogokan wang nampaknya tidak banyak impaknya kerana pengundi akan ambil wang tapi mereka berani untuk buat keputusan sendiri. Usaha yang tersusun dalam satu jemaah perlu dibuat secara strategik dan bersungguh-sungguh dengan diiringi munajat dan doa kepada Allah, jangan abaikan hal ini. Tok Guru Nik Aziz dah ajar perkara ini, buktinya jelas sekali didepan mata.

Pengerusi SPR aku lihat teruk sekali. Dari sebelum pilihanraya lagi dia tunjukkan kerja yang tak ikhlas, buat peraturan ikut suka dia sahaja (ikut arahan BN). Cakap macam orang tak katan berdolak-dalik, mula kata kena mati stem, kemudian arahan itu ditarik balik. Dulu kata cat jari tanda dah mengundi kemudian batal pulak. Kata tak ada pengundi hantu tapi 8666 orang berumur lebih 100 tahu ada dalam senarai pemilih 2008. Nampak sangatlah penipuan SPR. Tapi ingat ayat Quraan yang diwiridkan oleh ramai petugas BA yang bermaksud, mereka merancang, kita merancang tapi perancangan Allah yang lebih baik. Disamping itu dia nabi Yunus dan doa dari qunut nazilah. Ini antara rahsia kejayaan BA khususnya PAS.    Serahkan semua urusan kepada Allah selepas berusaha dan terima apa-apa keputusan dengan reda selepas itu.  Sekian untuk posting ini,

Advertisements
No comments yet

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: