Skip to content

Menanggung Kerja Pengetua

April 5, 2008

Sekolah Menengah Felda tempat aku jadi GPK1 itu adalah sekolah gred A. Pengetuanya mesti DG2. Muridnya hampir 1000 orang. Pengetua telah bertukar bermula 1 Disember balik ke negerinya, negeri yang pantainya terpanjang di semenanjung malaysia. Masa itu awal sessi persekolahan ialah pada bulan Disember (kata DS Anwar Ibrahim masa dia jadi Menteri Pendidikan, sessi persekolahan dimulakan bulan Disember kerana masalah banjir dibanyak negeri). Pengetua baru tak ada, oleh itu aku diminta menanggung kerja Pengetua oleh PPD dan JPN Pahang.

Aku tunggu pengetua baru, awal tahun tak ada, bulan april tak juga ada, bulan julai juga tak ada akhirnya bulan november baru nama pengetua sampai. Jadi aku tanggung kerja pengetua selama sebelas bulan setengah.

Sementara menanti kedatangan pengetua baru semua kerja pengetua aku buat, kerja GPK1 aku buat juga, kerja guru mengajar dalam kelas aku buat juga. Aku  buat kerja tadbir dan ajar. Berat juga jadinya.  Sebagai guru aku mengajar biologi tingkatan 5 dan 4 serta mengajar sains dua kelas tingkatan lima. (18 waktu seminggu)

Sebagai pentadbir, aku kena tengok pengurusan kewangan. Akaun Wang SUWA, Akaun wang Kerajaan dan akaun asrama. Tiga akaun ini aku minta dua orang guru yang pandai dalam hal pengurusan wang membantu aku (guru prinsip akaun dan guru perdagangan) disamping kerani sekolah yang kerjanya terlebih teliti sehingga banyak kerja tergendala. Untuk pengurusan personal sekolah aku minta seorang guru lain bantu dalam mempastikan urusan gaji dan naik pangkat diteliti sambil mengingatkan aku dan kerani sekolah untuk buat kerja. Untuk urusan prestasi guru dan staff aku minta GPK HEM dan GPK Koko bantu aku buat penilian terhadap guru dan staff.  Untuk urusan perhubungan dengan orang luar terutama felda aku minta seorang guru anak peneroka felda bantu aku. Untuk membantu urusan disiplin aku minta GPK HEM dan seorang lagi guru anak peneroka felda yang kenal ramai orang besar felda membantu aku menghadapi masalah.  Untuk meningkatkan prestasi akademik (kerja GPK1)  aku bersama-sama satu pasukan kerja buat bersama-sama.  Aku juga pastikan hubungan sekolah dengan PIBG mantap. Hubungan sekolah dengan pengurusan felda juga mantap. Itulah antara strategi pengurusan aku.

Aku letak sasaran akademik agar menjadi sekolah terbaik dalam SPM dan PMR di daerah Lipis dan juga sekolah-sekolah felda seluruh negeri. Aku minta semua guru bantu aku agar mengajar dengan betul. Aku ajar teknik mengajar kepada guru-guru baru dan guru yang mahu belajar.  Aku highlight mana-mana kaedah mengajar yang aku rasa baik dipraktikkan oleh mana-mana guru, agar guru lain belajar dengan guru berkenaan. Ramai guru seronok apabila hasil usaha mereka diiktiraf. 

Sekolah tak ada duit nak bayar guru buat kerja extra. Aku minta pihak felda anjurkan kelas tambahan di rancangan masing-masing.  Jawatan Kuasa Kemajuan dan Keselamatan Rancangan (JKKKR) buat program seperti yang aku sarankan, mereka beri wang kepada guru yang mengajar.  Guru-gurunya semua guru dari sekolah aku.  Akibat dari itu ada semacam persaingan antara biro pelajaran JKKKR untuk buat kelas tambahan. Persaingan yang sihat. Kerja sekolah dimasyarakatkan. Aku tak perlu pening kepala cari wang untuk kelas tambahan.  Guru-guru aku seronok lagi.

Bagi menghadapi masalah disiplin aku hanya jaga apa yang berlaku dalam pagar sekolah sahaja. Aku ada task force disiplin yang mantap dibawah kelolaan GPK HEM (seorang ustazah).  Mana-mana yang telah diputuskan untuk didenda akan didenda, yang perlu dirotan aku yang merotan. Mana-mana murid yang kesalahannya patut diberi tahu ibubapanya aku akan hantar nama ibubapa itu kepada Pengurus Felda. Semua maklumat salahlaku murid aku beritahu Pengurus Felda yang berkenaan. Pengurus akan ambil tindakan berhadapan dengan peneroka berkenaan. Laporan mesti lengkap. Pihak pengurusan felda memang memberi kerjasama yang baik dengan sekolah. Aku senang hati dalam hal ini.

Satu lagi bidang kerjasama pengurusan felda dengan sekolah ialah masalah perumahan guru. Kalau ada guru yang baru posting atau ditukarkan ke sekolah aku, masalah ramah adalah masalah utama yang aku fikirkan.  Susah nak dapat rumah sewa di felda ni dan rumah guru untuk keluarga sudah penuh. Tempat aku mengadu ialah pengurus felda.  Biasanya mereka akan cuba adakan atau sentiasa renovate rumah pegawai yang dah tak dihuni.  Aku cukup tabik pada pengurusan felda dalam membantu aku cari rumah untuk guru-guru sekolah aku. 

Aku berulang setiap hari ke sekolah, petang baru balik. Kalau ada mesyuarat di PPD aku akan ke sekolah dahulu, lihat apa-apa yang patut aku buat dan beritahu penolong-penolong aku apa perlu dibuat semasa ketiadaan aku.  Aku tak boleh menilai kebolehan aku sendiri. Tetapi aku secara terbuka meminta guru-guru membuat komen terhadap pentadbiran aku sama ada secara terbuka atau secara tertutup.  Ada yang menegur dan memuji, aku telan dan hadam semua tanpa rasa marah. Aku ucap terima kasih atas teguran dan pujian.  Bila ada masa aku akan fikirkan secara teliti. Aku bawa berbincang dengan rakan-rakan guru yang lain atau aku bincang dan minta pandangan dari isteri aku.

Atas keyakinan pihak PIBG dan Pengurusan Felda satu peristiwa yang aku tak boleh lupa ialah perayaan hari guru tahun itu.  Itulah pertama kali perayaan hari guru pada 16 Mei tahun itu dikelolakan sepenuhnya oleh PIBG dan Felda.  Semua guru diberi penghargaan.  Kami dimaklumkan perkara itu seminggu sebelum 16 Mei. Kami diminta hanya menyediakan tempat dan meminta tiga orang guru anak peneroka menganggotai AJK mereka. Semua acara  sambutan berjalan lancar. Aku diminta merasmikan peristiwa itu.  Setakat ini itulah pengalaman pertama dan mungkin terakhir dalam perkhidmatan aku sebagai seorang guru dimana Perayaan Hari Guru dianjurkan oleh orang luar untuk meraikan guru-guru kepada anak mereka. Alhamdulillah.

PIBG memang rapat dengan sekolah. Apabila pihak sekolah kekeringan wang untuk urusan pembelian kertas sebelum PMR aku maklumkan hal itu kepada PIBG. Aku perlu lebih kurang RM 4000.00 untuk belanja beli kertas. Kantung sekolah untuk beli kertas hanya ada RM 500.00 sahaja. Program untuk SPM masih berjalan.  Seminggu selepas aku mengadu kepada YDP PIBG, satu mesyuarat yang melibatkan Pengurus tiga rancangan felda dan pengurus kilang sawit setempat serta Naib Pengerusi JKKKR diadakan.  Aku mempengerusikan mesyuarat itu.  Aku terangkan tujuan mesyuarat sambil membentangkan masalah yang aku hadapi.  Sebaik sahaja aku beri peluang ahli mesyuarat bercakap seorang Naib Pengerusi JKKKR mencadangkan agar setiap rancangan menyumbangkan RM 1100.00. Tanpa aku menduga semua hadirin setuju.  Dah dapat RM 3300.00, tak cukup lagi RM 200.00.  Pihak kilang bersetuju nak beri RM 500.00.  Selesai masalah aku.  Tapi selepas itu aku menjadi risau.  Aku minta wang bantuan dari mereka, bagaimana kalau keputusan PMR dan SPM tak membanggakan. Kerisauan itu aku maklumkan kepada semua guru. Guru nampaknya bertindak positif. Aku hanya mampu berusaha dan banyak berdoa.  Walau pun begitu kerisauan tetap ada dalam diri aku. 

Semasa cuti sekolah bermula, Tuan PPD panggil aku ke pejabatnya. Aku dibawa berjalan-jalan ke dua buah sekolah menengah dibandar Lipis.  Dia kata salah satu dari dua sekolah itu akan aku tadbir sebagai pengetua. Aku diam sahaja. Angguk tidak geleng pun tidak. Kau fikirkanlah bagaimana nak tadbir sekolah-sekolah ini nanti. Aku tetap diam.  PPD tanya aku, Kau nak atau tidak. Aku jawab, tunggu surat. 10 Nov. aku terima surat. Aku bertukar bermula 15 Nov sebagai Pengetua disebuah sekolah menengah rendah di bandar Lipis. Muridnya hanya ada 295 orang sahaja.

Sekian untuk kiriman ini. Insya Allah pengalaman sebagai pengetua akan ditulis nanti.  

One Comment leave one →
  1. April 5, 2008 12:47 pm

    Artikel di blog Anda sangat menarik dan berguna sekali. Anda bisa lebih mempopulerkannya lagi di infoGue.com dan promosikan Artikel Anda menjadi topik yang terbaik bagi semua pembaca di seluruh Indonesia. telah tersedia plugin / widget kirim artikel & vote yang ter-integrasi dengan instalasi mudah & singkat. Salam!

    http://www.infogue.com/
    http://www.infogue.com/pendidikan/menanggung_kerja_pengetua/

Tinggalkan Jawapan

