Skip to content

Baru jadi Pengetua

April 6, 2008

16 Nov. 1995, aku melapor diri di PPD Lipis, untuk bertugas sebagai Pengetua di sebuah sekolah 2 batu dari bandar Lipis.  Sekolah menengah kecil di tepi jalan. Murid ada 295 orang, guru ada 21 orang termasuk pengetua. Bilik pengetua baru di renovate sebelum aku sampai.  Sessi persekolahan yang baru akan bermula pada 1 Disember 1995.  Aku ada beberapa hari untuk buat perancangan.  Kata GPK1 ada mesyuarat, dua hari sebelum sekolah dibuka.  Aku akur pada perancangan orang lama. Aku tak berhasrat untuk buat perubahan drastik.

Langkah pertama aku nak berkenalan dengan semua guru, semua pekerja sekolah dan kalau boleh aku nak kenal semua murid. Kedua aku nak lihat prestasi PMR yang insya Allah akan di keluarkan sebelum sekolah dibuka.  Bila keputusan PMR keluar aku dapati keputusannya sangat sederhana. Jadi ada peluang bagi aku untuk improve tahun 1996 nanti. Tak perlu banyak, asalkan meningkat dari segi kuantiti (peratus) dan kualiti (ada yang dapat banyak A) sudah cukup.

Dalam mesyuarat pertama, mesyuarat awal tahun, setelah mendengar taklimat daripada GPK1, GPK HEM dan GPK Koko, aku memberi response dan harapan jangka pendek dan jangka panjang bagi sekolah itu. Antara perkara yang menjadi hasrat aku adalah,  pertama; berusaha mengwujudkan kelas menengah atas (tingkatan 4 dan 5) – sekolah telah berumur 35 tahun, antara sekolah menengah yang tua di daerah Lipis, tapi tak ada kelas menengah atas, kedua; meningkatkan pencapaian PMR dan kalau ada menengah atas, juga berusaha meningkatkan pencapaian SPM. Ketiga; meningkatkan keceriaan bagi kawasan sekolah supaya wujud suasana kondusif untuk pembelajaran. Keempat; mempastikan disiplin murid terkawal sebab apabila disiplin meningkat pencapaian akademik juga akan meningkat. Kelima; menerbitkan majalah sekolah sebab setakat 35 tahun kewujudannya sekolah ini belum buat majalah pun. Majalah adalah rakaman sejarah dan bahan yang mengimbas nostalgia. Keenam; melahirkan sekumpulan pengawas sekolah yang berwibawa. Ketujuh; meyujudkan guru dan murid yang cintakan ilmu supaya budaya ilmu wujud di sekolah ini. Kelapan; memupuk ketrampilan murid dalam belajar melalui latihan kemahiran belajar. dan Kesembilan; berkongsi pengalaman dengan guru-guru untuk meningkatkan kecemerlangan akademik diri guru dan murid-murid.

Itulah sembilan perkara yang aku hajatkan supaya tercapai semasa aku menjadi pemimpin di sekolah menengah di batu dua itu.  Kerisauan aku di sekolah lama tentang keputusan PMR terlerai kerana sekolah menengah felda itu mencapai keputusan yang agak membanggakan. Ada panggilan telefon dari sekolah berkenaan agar aku ke sana waktu malam tertentu kerana ada jamuan khas untuk aku dan meraikan kejayaan sekolah dalam PMR.  Alhamdullilah terungkai sudah satu kerisauan. Tunggu bulan Mac pula untuk SPM. Kerisauan dah kurang sedikit.

Untuk awal tahun aku rasa aku selesa sebagai pengetua disitu. PPD selalu panggil aku waktu petang untuk bersembang dengannya sambil merancang program daerah.  Dua tiga pengetua yang sekolahnya hampir dengan PPD selalu dipenggil ke PPD waktu petang. Aku tak terkecuali. Aku juga berasa gembira menjadi pengetua di sekolah itu kerana aku adalah bekas murid sekolah itu. Aku bersekolah di sekolah itu dari darjah peralihan (Remove Class) hingga ketingkatan dua. Tetapi sekolah itu tiada bangunan sendiri lagi, masih menumpang di sekolah lain. Selepas setahun dari tarikh kami ramai-ramai pindah ke sekolah baru, barulah sekolah ini mendapat bangunan baru ditempat sekarang. Itulah sekolah menengah batu dua.

Sekian, terima kasih. Posting baru nanti cerita tentang pengalaman manis jadi pengetua.

One Comment leave one →
  1. April 10, 2008 12:49 pm

    saya bekas pelajar salah satu SBP dan sekarang sedang menuntut di UTP.. saya harap cikgu dapat memimpin sekolah dan anak bangsa secara khusunya..

    datanglah lawatan ke UTP… mesti ada pengalaman baharu yang dapat ditimba!!

Tinggalkan Jawapan

