Skip to content

Mengguna KMJ

Mei 1, 2008

Kupasan Mutu Jawapan (KMJ) adalah merupakan hasil tulisan guru-guru yang terlibat secara langsung dengan penandaan kertas calon peperiksaan. Biasanya guru-guru ini adalah orang yang paling kanan dalam kerja memeriksa kertas peperiksaan awam (UPSR, PMR, SPM dan STAM) dibawah kelolaan Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM).

Antara kandungan KMJ yang boleh dimanfaatkan oleh para guru ialah penjelasan tentang format sesuatu kertas peperiksaan serta konstruk yang disoal bagi sesuatu soalan. Dua perkara ini sangat penting diketahui dan difahami oleh seseorang guru yang mengajar bagi menyediakan murid mereka menghadapi peperiksaan. Setiap mata pelajaran mempunyai format peperiksaannya tersendiri. LPM telah mengeluarkan buku format bagi setiap mata pelajaran yang diuji dalam peperiksaan. Dalam buku format itu diterangkan konstruk yang akan diuji seperti pengetahuan, kefahaman, aplikasi dan sebagainya. Dalam KMJ setiap soalan yang dibincang akan dinayatakan konstruknya.

Selain itu KMJ juga memaparkan contoh-contoh jawapan calon yang betul serta boleh diterima untuk diberikan markah. Terdapat juga contoh jawapan yang salah serta komen dan pernyataan sebab mangapa jawapan calon itu salah. Peraturan Pemarkahan (PP) atau skema jawapan adalah bertaraf SULIT dan tidak boleh didedahkan kepada umum tetapi melalui KMJ secara tak langsung skema jawapan bagi sesuatu kertas peperiksaan dapat diketahui. Oleh itu guru-guru perlu arif dan bijak menggunakan KMJ bagi tujuan memahami skema jawapan.

Di akhir KMJ terdapat saranan untuk calon dan saranan untuk guru. Saranan untuk calon ini perlu diterangkan kepada murid-murid agar mereka dapat menyediakan diri bagi menghadapi peperiksaan. Manakala saranan untuk guru membimbing para guru untuk melakukan sesuatu yang betul dan tepat bagi menyediakan murid mereka untuk menghadapi peperiksaan. Saranan-saranan ini ada yang berbentuk umum dan ada yang berbentuk khusus bagi sesuatu mata pelajaran.

Dalam menyediakan calon untuk menghadapi peperiksaan selalunya calon-calon dan para guru ingin mengetahui soalan yang bakal keluar dan ingin melihat skema jawapan. Perlu diingatkan kedua-dua perkara ini adalah bertaraf SULIT dan dikawal dibawah Akta Rahsia Rasmi (OSA). Oleh itu kedua-duanya tidak boleh didedah atau dibocorkan oleh mereka yang terlibat iaitu ahli penal dan pemeriksa kertas. Penjawat kedua-dua tugas ini tidak ramai dan mereka terikat dengan OSA. Oleh itu satu-satunya sumber yang dibuka oleh LPM (melalui dasar tingkap terbukanya) ialah KMJ.

Diharapkan seluruh guru dapat memahami, menggunakan dan memanfaatkan KMJ ini untuk meningkatkan profesionalisma keguruan dan menyediakan calon-calon kita dengan sempurna. TQ  

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: