Skip to content

Catitan Pengetua 3

Mei 5, 2008

Diserang oleh sekeluarga Cina. Dalam Catitan Pengetua 2 dahulu aku menceritakan tentang aku diserang oleh seorang ibu Melayu. Melalui posting ini aku nak cerita bagaimana aku menghadapi serangan satu keluarga cina. Kes berpunca apabila mereka menerima surat buang sekolah anak lelakinya. Dalam surat itu menyebut bahawa mereka boleh datang berjumpa dengan pengetua sekiranya tidak berpuas hati dengan tindakan yang dibuat oleh sekolah. Mereka datang tiga beranak; ibu dan dua orang kakak serta murid lelaki yang dibuang sekolah itu.

Ibu:   Apa pasal awak buang anak saya, anak saya tak salah, anak saya tidak jahat punya budak!  Sebelum apa-apa berlaku aku persilakan semua duduk di atas sofa bilik pengetua. Tapi mereka tak mahu duduk. Badan ketiga-tiga mereka besar belaka, sendul, sendul. Aku buka fail khas tentang murid berkenaan. Sememangnya murid yang ada banyak kes aku minta GPK HEM dan Guru Disiplin buka fail khas, khusus atas nama murid yang berkenaan. Dalam fail itu terdapat (1) Senarai kes-kes salah laku yang telah dibuat oleh murid berkenaan. (2) Rekod-rekod tindakan yang telah diambil. (3) Rekod-rekod kaunseling yang dibuat (4) Salinan surat-surat yang telah dihantar kepada ibubapa/penjaga termasuklah surat amaran pertama, amaran kedua dan amaran ketiga. (5) Surat aku janji selepas amaran pertama dan amaran kedua yang ditandatangan oleh pengetua, murid yang berkenaan dan juga oleh ibubapa/penjaga atau wakilnya.

Bila melihat surat aku janji pertama dan kedua, ibunya mempertikaikan orang yang mewakili mereka. (Anak murid yang dibuang namanya bermula dengan Wong, tapi yang tandatangan surat aku janji mewakili keluarga mereka bernama Tan) Si kakak marah-marah, sambil berkata itu bukan wakil keluarga mereka, Dia kata aku menipu. Sebenarnya semasa orang yang bernama Tan itu datang untuk tandatangan aku janji bagi pihak keluarga Wong itu, En Tan kata dia adalah adik kepada ibu murid yang dibuang. Memang aku ada buat catatan  dalam fail itu. Murid yang dibuang itu memang memperkenalkan En Tan sebagai bapa saudaranya dan aku dah confirm hal itu dengan beberapa orang murid jiran si Wong murid yang kena buang itu.

Saya tanya si kakak yang bongkak itu “Apa nama ibu awak sebelum dia berkahwin dengan ayah awak” Si kakak diam. Ibu bercakap-cakap dalam bahasa Cina. (Aku tak faham) Aku beri tahu nama ibunya berdasarkan catatan yang ada dalam surat beranak adik dia si Wong murid yang kena buang itu.  Mereka ingat aku tak catat hal-hal seperti itu. Aku tunjukkan catitan yang tertera dalam fail itu.  Selepas itu semua diam. Aku ingatkan mereka bahawa mereka boleh buat rayuan dalam masa 30 hari selepas surat buang sekolah dikeluarkan. Rayuan mesti dibuat kepada pendaftar sekolah di JPN Pahang (Pendaftar sekolah ialah Pengarah Pendidikan Negeri)

Si Kakak yang banyak bercakap terus diam. Akhirnya episod yang mulanya panas dah jadi lembab. Mereka meninggalkan bilik pengetua tanpa sebarang kenyataan.

Catitan buat Pengetua, GPK HEM dan Guru Disiplin. Jika hendak buang murid yang bermasalah, ingatlah (1) tandatangan surat buang sekolah hanya boleh dibuat oleh pengetua/Guru Besar, orang lain tak boleh tandatangan bagi pihak pengetua. (2) Ingatlah bahawa Pengetua ada hak membuang murid yang bermasalah setelah memenuhi prosedur yang ditetapkan dan murid yang dibuang sekolah boleh merayu kepada pendaftar sekolah negeri masing-masing dalam masa 30 hari selepas tarikh  surat dikeluarkan. (3) Dokumen mesti lengkap dan betul (4) Setiap kesalahan yang mengakibatkan amaran mesti diiringi dengan rekod kaunseling oleh kaunselor sekolah kecuali kes-kes tertentu. (5) Murid telah diberi amaran pertama melalui surat berdaftar, amaran kedua melalui AR register dan diikuti dengan gantung sekolah dan amaran ketiga  diikuti dengan buang sekolah, kecuali kes-kes tertentu (6) Berhati-hati sebelum membuang seseorang murid dari sekolah.

Walau bagaimana pun kalau murid berkenaan mendatangkan masalah kepada sekolah, eloklah GPK HEM dan Guru Disiplin memulakan prosedur jangan sampai kerana beberapa orang murid bermasalah satu sekolah akan hancur disiplinnya. Peningkatan disiplin akan meningkatkan pencapaian akademik serta memudahkan pentadbiran. Pimpinan sekolah akan berjaya jika masalah disiplin dapat dikurangkan.

Posting akan datang cerita aku diserang oleh satu bas india dari estate. Sekian TQ   

 

One Comment leave one →
  1. Ogos 3, 2014 3:32 pm

    I have been browsing online more than 3 hours today,
    yet I never found any interesting article like yours. It’s
    pretty worth enough for me. In my view, if all website owners and
    bloggers made good content as you did, the internet will
    be much more useful than ever before.

Tinggalkan Jawapan

