Skip to content

Catitan Pengetua 6

Mei 14, 2008

Memenangi hati Guru.  Mengikut Kauzes dan Posner (1995) salah satu amalan utama seorang pemimpin dalam melaksanakan perubahan ialah dengan memenangi hati orang yang dipimpin.  Aku sememangnya memberi perhatian dalam hal memenangi hati guru-guru ini.  Aku tak boleh buat kerja untuk meningkatkan prestasi sekolah seorang diri, aku perlu bantuan dari para guru.  Oleh itu aku kena memenangi hati mereka. Antara aktiviti yang aku buat ialah:

(1)  Mengadakan ‘open house’ sempena Hari Raya.  Tak kiralah Hari Raya Puasa atau Hari Raya Haji, aku sentiasa mengadakan ‘open house’ dengan menjemput semua guru dan kakitangan sekolah serta seluruh keluarga mereka ke rumah aku pada hari tertentu.  Secara tak langsung aku dapat berkenalan dengan suami atau isteri para guru dan pekerjaan SM Batu Dua. Aku juga dapat berkenalan dengan anak-anak mereka.  Sampai sekarang pun guru-guru atau pekerja sekolah yang pernah berkhidmat di bawah aku sentiasa ingat akan majlis ‘open house’ itu.

(2)  Mengadakan Majlis Hari Keluarga staf di perkarangan rumah aku.  Aku mempunyai kolam ikan dua buah dekat rumah aku.  Ini adalah yang menjadi tarikan kepada para guru itu. Mereka merancang mengadakan acara-acara Hari Keluarga sambil ada peluang mengail atau menjala ikan dalam kolam aku.  Selepas itu ikan itu akan dimasak untuk dimakan bersama-sama.  Dengan cara itu terjalinlah kemesraan antara kakitangan dengan pengetua mereka.  Kemesraan dan keakraban antara semua memudahkan aku mengajak mereka membuat apa-apa perubahan ke arah kebaikan.

(3)  Aku selalu berada di bilik guru jika aku tiada kerja di pejabat atau mengajar. Guru merasakan aku sebahagian daripada mereka.  Aku pula mudah membuat pemantauan terhadap mereka, aku juga cepat tahu sekiranya para guru menghadapi apa-apa masalah. Aku juga dapat menyelami masalah anak buah dengan mudah.  Aku juga dapat menyelami hati budi mereka. Kalau perkara memerlukan pertolongan aku, aku akan cepat dapat menolong mereka.  Para guru tidak merasakan jawatan aku menjarakkan aku dengan mereka, ini menjadikan aku sentiasa dapat mengadakan interaksi positif dengan guru-guru aku.

(4)  Aku sentiasa mengadakan ‘morning prayer’ setiap pagi Rabu selama 20 minit. Tujuannya ialah untuk menyampaikan maklumat atau pekeliling mutakhir atau arahan pentadbiran kepada para guru.  Disamping itu aku tak perlu buat mesyuarat guru banyak kali.  Aku tahu bahawa guru-guru tak suka mesyuarat yang acap kali diadakan. Aku hanya perlu buat mesyuarat guru sebulan sekali. Masa yang diambil untuk mesyarat guru tak lebih daripada 2 jam setiap kali.  Aku pakai strategi ‘talk straight to the point, shorten your speech and do more work.‘  Apa yang diperlukan ialah maklumat sampai, tindak ikutnya dapat dibuat cepat dan keluarga para guru tak terabai akibat pentadbiran kita.

(5)  Mengadakan jamuan di kantin untuk para guru, tiga bulan sekali.  Walau pun pengetua bukan ada elaun keraian yang banyak, tetapi jangan kedekut.  Buatlah jamuan di kantin sekolah sekali sekala agar para guru terasa mereka sentiasa dihargai. Mereka adalah kawan-kawan aku, walau pun aku pengetua.  Aku jadi pengetua kerana aku lebih tua atau lebih senior dalam jawatan.  Guru-guru yang kita pimpin itu lambat laun akan jadi pengetua atau orang besar juga satu hari nanti.

(6)  Ambil tahu tentang masalah keluarga.  Masalah anak demam atau sakit. Ambil tahu juga tentang sakit pening ahli keluarga.  Supaya kita menjadi orang yang prihatin kepada rakan-rakan.  Walau bagai mana pun berhati-hati terhadap mereka yang mengambil kesempatan.  Sentiasa beringat!!

      Pengetua tidak mampu membuat perubahan seorang diri.  Beliau perlu kepada bantuan.  Pembantu utama adalah guru-guru penolong kanan dan guru-guru kanan.  Hubungan antara pengetua dengan mereka mestilah harmoni.  Kerja sepasukan antara pengetua dan mereka adalah perlu.  Hati dan perasaan mereka perlu dijaga

Orang yang akan menjalankan kerja-kerja asas dalam apa-apa program di sekolah ialah guru-guru dan kakitangan sekolah.  Pengetua hendaklah memenagi hati mereka dengan mengenali setiap orang anggota dibawahnya. Hanafi (1990) membuat saranan agar pengetua mengetahui sikap, nilai, perasaan, harapan dan ekspektasi para gurunya.

Pengetua perlu merancang dan memperuntukan masa – dalam waktu sekolah, di luar waktu sekolah, dalam keadaan formal dan dalam kadaan bukan formal, supaya pengenalan yang terjalin tidak “superficial”, sebaliknya mendalam dan bermakna. Perkenalan juga boleh menjagkau kepada peringkat ahli keluarga para guru dan kakitangan. Sebaliknya para guru dan kakitangan sekolah perlu juga mengenali hati budi pengetua. Keadaan tambal balik ini akan mengurangkan pergeseran negatif dan salah faham dapat dielakkan

One Comment leave one →
  1. mkhazaidi permalink
    Mei 14, 2008 8:52 pm

    salam bahagia kepada cikgu.. saya amat terharu membaca blog cikgu..
    and i realize that if we have 10 teachers like you,
    we will be proud with our educational system.. however, i really hope
    that u can keep blogging. dan untuk pengetahuan cikgu,
    saya mencadangkan cikgu untuk mencontohi cara kerja
    tuan haji razali bin daud. kalau tak silap saya,
    beliau sekarang ialah timb pengarah pendidikan trg. he is a great
    principal..

    saya juga berharap agar kurikulum sekolah menengah perlu diubah.
    we are still weak when we talk about human capital..
    dan walaupun sedar, kementerian pelajaran masih gagal
    untuk merangka sistem khas untuk membina modal insan secara
    menyeluruh.. mungkin, penglibatan ibu bapa dalam
    arus pendidikan harus diketengahkan..
    parents first, child will be followed!!

    saya akan sentiasa melawat blog cikgu..
    keep blogging.. i will promote ur blog in my blog..
    so.. bekerjalah dengan dasar keikhlasan dan
    niat kerana Allah, untuk bangkitkan modal insani,
    agar utuh pegangan agama, teguh tiang bangsa.

    http://propajew.wordpress.com

    18 years old boy😛

Tinggalkan Jawapan

