Skip to content

Hari Guru bagi aku

Mei 16, 2008

Hari Guru membawa banyak makna kepada aku. Aku seorang guru, isteriku juga seorang guru. Kami telah berkhidmat sebagai guru lebih dari 30 tahun. Tapi perkhidmatan guru semakin hilang fokus. Kalau guru tugas kebanyakannya mendidik, mengajar dan menjadi fasilitator kepada murid dan sedikit-sedikit hal pentadbiran pendidikan tetapi hari ini kerja-kerja yang berkait dengan kertas (kata mereka orang besar-besar ialah dokumentasi) melonjak naik. Kata pembesar-pembesar negara nak kurangkan guna kertas tetapi hari ini kerja kertas semakin bertambah, semakin time consuming, semakin rencam. Walaupun zaman IT, kononnya kita nak kurangkan guna kertas nak jadi ‘paperless society’ tapi guna kertas semakin bertambah. Ramai rakan guru kata kita tiada masa nak fikirkan alat-alat bantu mengajar yang baru, atau cipta kaedah baru atau improvise kaedah penyampaian yang baru. Kalau tak guna lap top dan LCD masa mengajar, kalau datang pelawat atau pelawak kena komenlah pulak. Bukan sikit punya komen, banyakkk…. berkepuk-kepuk komen mereka, macamlah mereka itu pandai sangat mengajar!!!
Dari segi disiplin makin teruk. Kerajaan tawar masa pencen umur 58 tahun, tapi umur 45 tahu dah letih nak kawal disiplin murid. Nak sentuh murid yang degil tak boleh. Anak-anak kini terlalu manja, ibubapa mereka terlalu sensitif. Anak tak boleh usik. Banyak cerita tentang keluhan guru, nanti ada masa aku tulis panjang-panjang tentang ini. Posting ini nak tulis tentang hari guru.
Aku pernah menyambut perayaan hari guru semasa jadi murid. Kalau tak salah, perayaan hari guru kali pertama dimulakan pada 16 Mei 1973, masa itu aku bersekolah di SABS Kuantan di tingkatan Enam. Aku masih ingat Mr Chin (GPK), Mr Tan Kee Chaw dan rakan-rakannya menyayi, aku juga buat persembahan untuk meraikan guru-guru aku. Masa itu Datok Aman Shah (Orang Besar Bergelar Negeri Selangor kini) jadi guru kami yang popular (Darling of every female students)
Aku menyambut hari guru sebagai guru semenjak tahun 1978 hingga 2008. 31 kali aku sudah menyambut hari guru sebagai guru. 2 kali di Universiti semasa aku buat Ijazah. 1 kali di PPK semasa menghadiri kursus Orientasi KBSM dan lain-lain itu aku rayakan di sekolah bersama-sama rakan guru dan anak-anak murid.
Ada tiga kali perayaan hari guru yang sentiasa tersemat dalam ingatan. Pertama, perayaan Hari Guru 1995, ketika itu aku memangku Jawatan Pengetua di SM Felda. Kali pertama dalam pengalaman aku perayaan Hari Guru dikelolakan oleh PIBG dan ibubapa. (Sudah aku ceritakan dalam posting “Laluan Sejarah jadi Pengetua”). Kali kedua ialah perayaan hari guru 2001, dimana pada hari itu aku mendapat berita dari Ketua Sektor Perkhidmatan Pelajaran Pahang (dia telefon aku) bahawa aku dilantik menjadi Guru Cemerlang. Tarikh perlantikannya adalah pada 16 Mei 2001 dan sah jawatannya pada 16 Mei 2002. Ketiga, ialah perayaan Hari Guru 2007, tahun lalu dimana anak-anak murid aku (yang kini menjadi guru di sekolah yang sama, 11 orang semuanya) mengadakan program khas untuk aku, program kemuncak pada sambutan hari guru sekolah tahun lalu. Mereka menyatakan penghargaan kepada aku dalam berbagai bentuk, sajak khas, persembahan multimedia khas dan hadiah-hadiah khas sehingga aku tak terkata, hanya menitis air mata terharu dan gembira mengingatkan penghargaan dari murid-murid aku yang sudah berjaya.
Sebenarnya tarikah 16 Mei itu banyak membawa makna kepada kehidupan aku sebagai guru. Aku juga pernah dinobatkan sebagai Guru Paling Ceria di SEMESTA tahun 2004 walau pun masa itu hati aku tak ceria sebab aku terpaksa berulang alik dari rumah ke sekolah sejauh 64 km sehala. Walau apa pun hari guru tetap aku sambut seadanya kerana mengenangkan bahawa pada 16 Mei 1956, Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu telah menerima Laporan Razak yang menjadi dasar Pendidikan Negara.
“Guru Cemerlang Negara Terbilang”, dan Terima Kasih Cikgu!!!. Sekian posting kali ini.

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

