Skip to content

Berborak

Julai 31, 2008

Bercakap adalah satu anugerah Allah. Oleh itu apabila bercakap biarlah mendatangkan kebaikan kepada penutur dan pendengar. Biarlah si penutur beroleh pahala dan pendengarnya juga berlaba dengan pahala. Kebanyakan murid hari ini memang pandai bercakap. Mereka diasuh untuk bercakap semenjak dari kecil lagi, sebelum mereka hadir ke tadika.  Ibubapalah orang yang bertanggungjawab untuk mengasuh anak-anak mereka bercakap.  Rakan-rakan sebayanya yang mengukuhkan kemahiran bertutur itu. Sikap suka bercakap ini juga disuburkan lagi oleh pergaulan anak-anak itu di rumah bersama ibu, bapa dan adik beradik serta sanak saudara.  Rakan sebaya juga berperanan dalam membentuk watak bagi anak itu bercakap dan bertutur.

Apakah setakat anak itu boleh bercakap sahaja sudah memadai.  Di sekolah kebolehan bercakap ini tidak digunakan untuk pembelajaran malah membantutkan proses pembelajaran. Bercakap tidak digunakan untuk pembelajaran bermaksud, anak itu menggunakan kebolehan bercakap untuk berborak sahaja.  Berborak ertinya bercakap tanpa tajuk tertentu, bercakap dalam kumpulan dimana semua ahli berborak itu hendak tunjuk mereka yang mahir, mereka yang pakar dan mereka yang hero. Akhirnya tiada yang mendengar sebab semua nak bercakap.  Kalau diperhatikan mereka yang berborak ini akan bercakap tanpa tajuk dan tanpa fokus. Apa yang terlintas dikepala penutur akan tertuturlah. Yang penting penutur berharap dia dapat menunjukkan bahawa dia orang yang tahu dan ceritanya didengari oleh pendengar yang juga ingin menunjukkan bahawa dia juga orang yang tahu.

Aksi berborak ini sangat lumrah didapati waktu ini dikalangan murid-murid sekolah. Kalau mereka berborak diwaktu rehat tidak mengapa tetapi apa yang berlaku ialah mereka berborak sewaktu guru memberi penerangan. Malangnya apabila mereka diminta bercakap atau memberi pendapat atau menjawab soalan mereka tidak pula bercakap. Akhirnya pengajaran dan pembelajaran akan terganggu. Selain pengajaran dan pembelajaran terganggu, pembelajaran rakan-rakan sekelas juga tersekat-sekat akibat daripada guru hendak mententramkan keadaan.  Pengajaran guru juga tidak lancar. Oleh itu berborak ini boleh menyebabkan gangguan kepada pngajaran dan pembelajaran. Apa yang lebih malang lagi ialah murid-murid ini berborak tentang perkara yang tidak berkaitan dengan isi pembelajaran. Bercakaplah mereka tentang topik yang membawa seronok seperti perihal artis, perihal kehebatan mereka menakal di sekolah, kehebatan mereka beraksi tak semenggah dengan budaya diluar sekolah dan banyak lagi perkara yang tidak bermanfaat disisi pembelajaran mereka. 

Kebolehan bercakap ini boleh dimanfaaatkan sekiranya murid mngambil bahagian yang aktif dalam perbincangan. Untuk membuat perbincangan murid mesti membuat persediaan dari segi pengetahuan. Semasa perbincangan dibuat setiap murid mesti bercakap. Kesempatan untuk bercakap hendaklah dikawal oleh pengerusi kumpulan perbincangan. Apa yang ditutur akan dicatat oleh juru catat dan juga semua ahli. Pendapat, pengetahuan, idea dan juga buah fikiran seseorang penutur itu menjadi bahan yang berguna. Hasil catitan menjadi nota. Segala hasil penuturan ahli kumpulan perbincangan menjadi bahan rujukan mengulangkaji.  Oleh itu bercakap dalam kumpulan perbincangan mendatangkan faedah kepada murid untuk melakukan pembelajarannya.

Apabila perbincangan dibuat sudah pastilah ia memerlukan tajuk yang hendak dibincang. Tajuk ini dikupas oleh setiap ahli. Kupasan setiap ahli ini menambahkan lagi kefahaman.  Dalam pembelajaran penambahan kefahaman adalah perkara yang sangat penting. Peningkatan kefahaman seseorang menjadikan orang itu lebih informatif dan lebih bijak. Kebolehan bercakap menjadikan kita mendapat pengetahuan dan menambahkan kefahaman itulah pembelajaran. Ditambah lagi sekiranya  pengetahuan itu boleh mengubah tingkah laku seseorang yang memperolehinya, maka wujudlah makna sesuatu perkara itu dalam dirinya. Oleh itu terbinalah ilmu dalam diri individu itu.  Dari sini bercakap dalam keadaan berbincang menambahkan ilmu, menambahkan pahala dan mendatangkan manfaat kepada diri kita. Selain dari itu berbincang mempunyai kesimpulannya yang boleh dijadikan bahan rujukan kepada ahli-ahli yang berbincang.

Persoalannya bagaimana seseorang guru mampu menjadikan perbincangan sebagi medium pengajaran dan pembelajarannya. Guru mestilah memupuk kesedaran dan kebolehan untuk berbincang ini dikalangan murid-muridnya sejak awal tahun lagi. Kemudian kembangkanlah kemahiran berbincang ini dari masa ke semasa. Jadikan anak murid kita, mereka yang menggunakan anugerah kebolehan bercakap itu untuk memproleh ilmu, untuk meraih pahala dalam alam persekolahan. Semoga kemahiran bercakap secara teratur ini dapat bermanfaat dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah dan mengurangkan keadaan murid berborak sewaktu P & P.  Sekian posting kali ini. TQ.

One Comment leave one →
  1. Ogos 10, 2008 12:26 pm

    Ada masa ziarah lah blog saya http://mutaligat.blogspot.com kome pun Orang LEPEH juga ……….Lubuk Kulit

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: