Skip to content

Ramadhan 8

September 10, 2008

Hari ini adalah hari ke 10 kita berpuasa. Berdasarkan hadith yang diriwayat oleh Abul-Laits dengan sanad dari Salman Alfarisi ra. berkata Rasulullah SAW berkhutbah pada akhir Syaaban dan sabda Baginda……. dan ini bulan permulaannya rahmat dan pertengahannya pengampunan dan akhirnya kebebasan dari api neraka, dan siapa yang meringankan terhadap budaknya (buruhnya) maka Allah akan memerdekakan dari api neraka.

Kita telah meninggalkan bahagian rahmat dari bulan Ramadhan (10 hari pertama bulan Ramadhan) ini dan kita memasuki bahagian pengampunan (10 hari kedua bulan Ramadhan). Semoga kita berusaha untuk mendapatkan pengampunan dari Allah SWT terhadap dosa-dosa yang kita pernah lalukan. Oleh itu banyakkanlah permohonan taubat di bahagian kedua atau pertengahan Ramadhan ini.

Dalam posting ini aku ingin menyebut sedikit tentang persiapan keluarga aku dahulu (masa aku kecil) sehari sebelum menjelma Ramadhan. Penduduk kampung akan bertanya ayah aku, samada esoknya puasa atau tidak? Ayah aku ada mempunyai sedikit pengetahuan tentang falak. Ilmu ini dia pelajari semasa belajar agama dipondok di negeri Kelantan. Biasanya perkiraannya tepat. Inilah yang dimaksudkan dengan ilmu fardhu kifayah. Pengetahuan seperti ini perlu ada dalam sesuatu masyarakat.

Bagi keluarga aku masa itu, persediaan menyambut Ramadhan (memegang puasa) adalah dengan menyediakan masakan gulai daging kerbau atau ayam. Malam pertama Ramadhan orang kampung akan berkumpul di balaisah sambil menunggu pengumuman dari Penyimpan Mohor Raja-Raja Melayu melalui radio. Selepas diketahui bahawa esok puasa, keketuk akan dibunyikan menandakan Ramadhan telah bermula. Keketuk adalah alat yang dibuat dari batang kayu yang berlubang dan dipukul agar bunyi nyaring kedengaran keseluruh kampung. Pada malam  mula Ramadhan itu balaisah akan penuh dan selepas solat isyak akan dilakukan solat tarawikh 20 rakaat. Pukul 10.15 malam akan usailah solat tarawikh dengan diiringi morei.  Bagi yang pandai mengaji Quraan khususnya anak muda mereka akan meneruskan lagi tinggal dibalaisah untuk bertadarus Quraan. Biasanya mereka akan habiskan satu dua juz satu malam. Yang pastinya mereka akan buat setiap malam dan mempastikan tamat sebelum malam ke 25, kerana selepas itu akan diadakan majlis khatam Al Quraan dengan sedikit kenduri berbuka puasa beramai-ramai dengan membawa makanan dari rumah masing-masing.

Persediaan untuk berbuka pula akan dibuat bermula tengah hari. Menumbuk beras untuk dibuat tepung. Tepung akan dibuat penganan sama ada berinti gula kabung atau kelapa yang dimasak dengan gula merah. Selain buat kuih masakan lain juga disediakan seperti gulai masam ikan dengan tempoyak, gulai ayam atau gulai daging. Nasi mesti nasi ulam. Untuk minum biasanya selasih dikembangkan sejak pagi. Selasih akan dicampur dengan sirap. Satu lagi minuman istimewa bulan puasa ialah air leminik dicampur dengan air kelapa muda.

Untuk menandakan masuk waktu maghrib (berbuka puasa) keketuk akan dibunyikan dengan diiringi dengan azan. Gambaran diatas menunjukkan bahawa penduduk kampung aku memang baik dalam amalan berpuasanya. Walau pun ada juga seorang dua yang culas dan cuai dalam mengerjakan puasa Ramadhan ini. Bulan Ramadhan juga sebagai bulan mempertautkan kasih mesra penduduk kampung dalam melaksanakan perintah Allah SWT. Semangat berkerja sama bergotong royong jelas diamalkan dikalangan penduduk kampung aku ini. Suasana ini telah mendidik aku dan adik beradik aku untuk menjadi seorang muslim yang baik. Semoga mereka yang menganjurkan perkara baik ini dibalasi Allah SWT dengan sebaik-baik pembalasan dan di berikan ganjaran pahala yang setimpal dengan usaha-usaha mereka. Selamat menyambut kedatangan 10 malam kedua bulan Ramadhan dengan mendapat pengampunan dari Allah SWT. Sekian posting hari ke 10 Ramadhan 1429H. TQ.

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: