Skip to content

Ramadhan 14 (Penyelesaian Masalah)

September 24, 2008

Hari ini adalah hari ke 24 kita berpuasa. Alhamdulillah setakat ini rasanya aku sihat dan tiada yang memberatkan keadaan. Aku menulis ini ketika aku dalam bilik ku di sekolah. Diluar bilik aku ni adalah terdapat bilik-bilik Ketua Bidang. Ketua Bidang Kemanusiaan dan Ketua Bidang Bahasa sedang sibuk berbincang pasal kuih raya. Cerita tentang almond London, kerepek pedas, kuih loyang, semperit, rempeyet dan berbagai jenis kuih yang lain. Kalau di bilik guru agaknya lagilah riuh rendah tentang persiapan raya. Biasalah tu. Kalau ketika ni belum nak cerita bab raya something wrong happened in the environment. Orang besar-besar pelajaran jangan marahlah kalau suasana seperti ini berlaku di sekolah. Ini adalah kerana guru-guru tu adalah manusia yang ada perasaan nak suka dan bergembira seadanya.  

Sambil-sambil bincang bab kuih tu sempat juga mereka bincang hal anak murid mereka yang malas datang sekolah. Punyalah prihatinnya mereka kepada kejayaan anak-anak murid mereka. Itulah cik gu namanya. Sekejap lagi akan ada pula sekumpulan guru yang akan berkumpul di bilik ketua bidang ni untuk membuat persiapan Majlis di Ambang Takbir pada hari Jumaat nanti (hari akhir persekolahan sebelum cuti raya). Atur caranya mudah sahaja, dimulakan dengan majlis khatam quraan, penyampaian duit raya kepada semua murid, penyampaian sumbangan zakat kepada yang layak dan beberapa hadiah yang lain. Mengikut risikan yang aku dengar Tuan PPD Lepeh akan datang. Sekolah nak raikan persaraan beliau. Beliau akan bersara wajib pada 21 Oktober 2008. Tuan PPD Lepeh ni mula berkerja di sekolah ini, melapur diri bersama-sama dengan aku iaitu pada 1 Jun 1977.

Tinggalkan dulu cerita sekolah ni. Aku ingin membuat perbincangan tentang strategi berfikir yang ketiga dan terakhir yang aku ajar di sekolah melalui mata pelajaran aku (Sains SPM). Dua strategi berfikir telah aku bincang iaitu Membuat Keputusan (Mac 2008 dahulu) dan Mengkonsepsi (beberapa hari yang lepas).

Penyelesaian Masalah ialah mencari penyelesaian yang tepat secara terancang terhadap situasi yang tidak pasti atau mencabar atau kesulitan yang tidak dijangkakan. Manakala langkah penggunaan kaedah Penyelesaian Masalah ialah; 1. Mengenal pasti masalah.  2. Menjelaskan masalah. 3. Mencari alternatif-alternatif kaedah penyelesaian masalah. 4. Menjelaskan operasi penyelesaian masalah dan 5. Menilai kaedah penyelesaian masalah.

Masalah adalah perkara yang sentiasa ditemui oleh kita setiap hari dan setiap masa. Terpulang kepada kita sama ada nak selesaikan atau tidak. Tetapi biasanya manusia tidak tahu kaedah atau cara menyelesaikan masalah. Akibatnya masalah baru akan timbul. Jadi masalah akan timpa bertimpa pada diri individu itu. Oleh itu kurikulum sains di sekolah menengah di negara kita menghendaki perkara ini diajar ajar. Diharapkan setelah diajar, anak-anak murid ini tahu cara menyelesaikan masalah apabila mereka berhadapan dengan apa-apa masalah nanti. Kita mesti berhadapan dengan masalah dan jangan lari dari masalah.

Contoh: Seorang petani mempunyai ladang buah-buahan yang terletak di cerun bukit. Selepas beberapa tahun hakisan tanah berlaku di ladang itu. Terangkan bagaimana petani itu dapat mengatasi masalah tanah di ladangnya. Jawapan anda hendaklah mengandungi perkara berikut; Mengenal pasti masalah; Penjelasan masalah; Kaedah-kaedah penyelesaian dan penjelasannya; Menilai kaedah yang diterangkan.

Jawapan. Masalah: Hakisan tanah berlaku di ladang buah-buahan. Penjelasan Masalah: Ladang terletak di cerun atau lereng bukit. Kaedah-kaedah dan penjelasan: (i) Menutup bahagian yang mengalami hakisan dengan plastik agar tidak berlaku hakisan diwaktu hujan. (ii) Membina parit saliran agar air hujan tidak menambahkan lagi hakisan. (iii) Membina benteng simen untuk menyekat gelonsoran tanah untuk mengelakkan hakisan. (iv) Menanam tanaman penutup bumi untuk menyekat aliran air yang boleh menyebabkan hakisan (v) Menanam pokok-pokok buah-buahan pada teres atau kuntur yang memperlahankan aliran air bagi menyekat hakisan. Penilaian: Menggunakan satu atau beberapa kaedah yang diterangkan akan dapat mengatasi masalah hakisan tanah yang dihadapi.

Kaedah penyelesaian masalah yang diajar dalam mata pelajaran sains ini boleh diaplikasikan dalam kehidupan harian seseorang. Masalah yang menjadi contoh ini adalah masalah yang berkaitan dengan kandungan mata pelajaran sains. Insya Allah dalam posting akan datang akan ditunjukkan bagaimana masalah dalam kehidupan cuba diselesaikan mengikut kaedah yang ditunjukkan. Selamat menjalani akhir Ramadhan, Selamat membuat persediaan Edul Fitri. Sekian TQ.

One Comment leave one →
  1. Ibnu Aqil permalink
    Oktober 12, 2008 3:22 pm

    Terima kasih atas pesanan yang diberikan.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: