Skip to content

Ramadhan 15 (Penyelesaian Masalah 2)

September 25, 2008

Masalah yang hendak dibincang berkait dengan masalah yang dihadapi oleh masyarakat iaitu masalah hedonisma yang dianuti oleh sebilangan besar anak remaja negara kita masa kini. Penjelasan masalahnya pula ialah Hedonisma ini adalah pegangan atau pandangan hidup yang mementingkan keseronokan atau ksenangan hidup.

Bagaimana hendak mengelakkan hedonisma dikalangan remaja kita terutama anak melayu berugama Islam? Disinilah peranan puasa patut diaplikasi. Ramadhan menjadi bulan latihan untuk mendapatkan takwa. Takwa ialah melaksanakan perintah Allah SWT secara zahir dan batin dan meninggalkan larangan Allah secara zahir dan batin. Itulah sebabnya Rasulullah SAW memerintahkan para anak muda yang tak mampu berkahwin supaya berpuasa. Kerana puasa itu dapat mendidik kita semua mengerjakan apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang.

Oleh itu berapa langkah operasi perlu dibuat. Pertama memberikan kefahaman yang menyeluruh tentang Ramadhan.  Kedua menggunakan seluruh media yang ada untuk menyebarkan konsep takwa kepada seluruh rakyat negara ini.  Ketiga menggunakan semua institusi pendidikan yang ada (universiti, kolej, sekolah dan masjid) untuk mendidik tentang puasa dan latihan takwa. Keempat melaksanakan peraturan dan penguat kuasaan terhadap peraturan yang ada. Kelima memastikan setiap lapisan pemimpin menjadi contoh dan teladan kepada semua rakyat jelata.

Peringatan: Operasi ini memerlukan kesungguhan yang betul mantap. Tiada berlaku “ketam mengajar anak berjalan betul“. Operasi mesti berupa top-bottom. Ikan akan menjadi buruk bermula dari kepala. Kalau kepala (pemimpin) cakap tak serupa bikin, operasi tak akan berjaya. Kegagalan akan mendapat natijah yang lebih parah. Masalah tidak akan selesai malah akan berkembang menjadi lebih ganas lagi.  

Ini satu masalah yang sangat serious. Saya tak nak hurai dengan panjang lebar. Yang penting amalan puasa yang berul, jujur, ikhlas dan ihsan akan melahirkan insan yang bertakwa. Kalau insan muslim di Malaysia dapat memperolehi takwa sudah tentu tiada akan timbul lagi kecenderongan hedonisma dikalangan remaja kita.

Saya rasa cukup dahulu huraian yang tak lengkap ini. Sekian TQ

Advertisements
No comments yet

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: