Skip to content

Dari 3M ke 4M

November 9, 2008

Isnin hingga Rabu yang lalu (3 Nov – 5 Nov) aku ke Kota Bharu. Ada urusan dengan Bahagian Perkembangan Kurikulum (BPK) Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Aku diminta menyumbang buah fikiran untuk dikongsi dengan BPK.  Sebenarnya aku yang dapat maklumat dan pengetahuan baru dalam pendidikan. Itulah baiknya kalau menghadiri mesyuarat dengan bahagian-bahagian dalam KPM. Hanya kadang-kadang masa tidak mengizinkan aku untuk pergi kerana kewajipan di sekolah adalah lebih penting.

Sesungguhnya aku banyak mengumpul maklumat dan pengetahuan sepanjang kerjaya aku sebagai guru apabila aku terlibat dengan program KPM, baik dengan BPK (nama dulu ialah Pusat Perkembangan Kurikulum – PPK) atau dengan Lembaga Peperiksaan (LPM) atau dengan EPRD. Maklumat dan pengetahuan itulah yang kemudiannya aku olah dan bugar sehingga aku layak menjadi Guru Cemerlang.  Oleh itu kepada adik-adik dan anak-anak yang baru menjadi guru atau cikgu harap jangan lepas peluang untuk menghadirkan diri apabila dijemput oleh pihak-pihak tertentu dalam KPM untuk berkursus, berbengkel atau bermesyuarat. 

Dalam perjumpaan di Kota Bharu yang dihadiri, aku dapat maklum bahawa BPK akan mengenalkan perkara baru dalam konsep kurikulum khususnya disekolah rendah. Kalau dahulu tanda aras bagi pencapaian murid sekolah rendah ialah menguasai 3M (Menulis, Mengira dan Membaca) tetapi dimasa depan tanda aras kemenjadian murid di sekolah rendah akan bertambah menjadi 4M (Menulis, Mengira, Membaca dan Menakkul). Ini bermaksud murid di sekolah rendah akan dilihat kemenjadiannya dalam kurikulum berdasarkan kebolehannya menulis, membaca, mengira dan menakkul. 

Menulis ertinya anak lepasan sekolah rendah sudah boleh menulis dengan baik. Tulisannya boleh dibaca oleh orang lain. Apa yang ditulis membawa makna. Sudah boleh menulis ayat-ayat mudah mengikut struktur ayat dalam bahasa yang ditulis. Kalau tulis dalam Bahasa Melayu, ayat-ayatnya mengikut struktur ayat BM yang betul, menggunakan kosa kata yang betul dan tidak bercampur aduk dengan bahasa lain seperti ayat BM yang ditutur oleh sebahagian Pak Menteri kita. (Nampaknya Pak Menteri pun tak lulus BM secara lisannya sebab itu mereka tak minat nak perjuangkan BM).  Kalau mereka tulis dalam BI biarlah ayat yang mereka tulis hendaklah ikut BI. Tidak bercampur aduk dengan BM. Contoh Pak Menteri kita cakap bercampur BI dan BM pun ramai.

Membaca ertinya anak-anak yang tamat belajar di sekolah rendah boleh membaca dengan lancar dalam bahasa yang mereka pelajari. Baik membaca bahan dalam BI atau BM. Selain membaca dengan lancar mereka sewajarnya faham apa yang mereka baca. Di sekolah menengah rendah selalunya terdapat ramai anak murid yang boleh membaca tetapi tak faham apa yang dibaca. Kepastian kepada isu ini boleh didapati dari para guru BM yang mengajar di menengah rendah. Malah ramai juga yang tak boleh membaca yang mengakibatkan perlu diwujudkan kelas intervensi di sekolah menengah.

Mengira bagi saya ertinya murid lepasan sekolah rendah mesti boleh melaksanakan operasi tambah, tolak, dharab dan bahagi. Operasi dharab dan bahagi tidak akan lancar sekiranya murid tidak hafal sifir. Oleh itu pastikan anak-anak kita hafal sifir 1 hingga 12 sebelum memasuki tingkatan satu. Walaupun ada mazhab dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang tidak suka aktiviti menghafal ini. Mazahab ini sebenarnya tak faham Islam.  Kalau dilihat tradisi pembelajaran dalam Islam kita akan dapati bahawa menghafal ini penting. Anak-anak diminta menghafal Al Quraan, Hadith dan syair-syair Arab. Asas pembelajaran adalah menghafal. Lihat sejarah pembelajaran yang dilalui oleh Ulama’ besar seperti Imam Shafie’, Imam Ghazali malah Rasulullah SAW sendiri menghafal Al Quraan selepas diwahyukan sesuatu ayat melalui malaikat Jibrail a.s. Sesudah menghafal ayat yang diwahyukan, Rasulullah akan menentukan letak sesuatu ayat dalam sesuatu surah dan kemudiannya baginda akan menerangkan maksudnya dalam bahasa yang mudah diahami oleh para sahabat ra.  Apabila sudah hafal barulah kefahaman akan datang. Bila kefahaman dah ada barulah penakkulan akan dapat dijalankan. 

Menakkul ertinya kebolehan memberikan pendapat berdasarkan pengetahuan dan kefahaman. Kita hendak melahirkan rakyat Malaysia yang tidak menjadi pak turut sebaliknya kita mahu mendidik anak-anak yang boleh berfikir atau anak yang boleh menggunakan aqal secara sihat. Bagaimanakah kebolehan penakkulan ini boleh dinilai (taksir)?  Dalam kurikulum itu akan disediakan ruang untuk murid-murid ini bercakap mengenai tajuk yang baru dipelajari, ada sessi talk about.  Oleh itu para guru masa depan akan bertemu dengan sesi talk about dalam kurikulum yang baru dan ini sesuai dengan Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) yang akan diperkenalkan bermula 2011 nanti. Sesi talk about diadakan bukan untuk mengatakan anak-anak kita masa kini tak boleh bercakap. Mereka boleh bercakap, tetapi mereka bercakap hanya sekadar berborak bukan bercakap mengikut tajuk tertentu. Kalau berborak mereka pandai tetapi bercakap ikut tajuk tertentu mereka akan kaku. Lihat sahaja debat antara DS Anwar Ibrahim dengan Datok Sabri Cheek di TV dahulu. Datok Sabri Cheek tak boleh menakkul dengan baik, dia kaku bila dihujah dengan fakta (pengetahuan) dan huraian kefahaman situasi yang menghimpit rakyat oleh DSAI, akhirnya Datok Sabri Cheek serang peribadi DSAI. Inilah contoh orang tak pandai menakkul dengan baik walaupun bertaraf menteri!!!

Sekian dahulu posting kali ini TQ.

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: