Skip to content

Sahabat Hebat

November 30, 2008

Bermula 19 Nov 2008 hingga 29 Nov 2008 aku menjadi penghuni Tiara Beach Resort di Port Dickson. Aku dan para sahabat aku yang hebat-hebat melaksanakan tugas negara. Tugas ini kami sentiasa lakukan setiap hujung tahun, setiap tahun. Hanya tempat bermukimnya sahaja berubah-ubah. Bagi aku permukiman ini merupakan permukiman yang terakhir sebelum aku bersara tahun depan. Untuk sesi permukiman tahun hadapan aku sudah tidak dapat lagi bersama para sahabat hebat itu.

Aku tidak mahu mengulas tentang tugas negara yang dijalankan. Aku hanya ingin mencoretkan beberapa kenangan ketika bermukim sebelas hari di Tiara Beach Resort itu. Aku dijadikan ketua permukiman ini kerana ketua sebenarnya pergi menunaikan fardhu haji bersama seorang lagi sahabat kanan. Maka tinggallah kami berlapan menjadi kepala bersama dipermukiman ini. Mengapa aku mengatakan semua sahabat ini sahabat hebat. Sesungguhnya kata sepakat dan bulat fikiran adalah penting dalam melaksanakan tugas. Bukan mudah mencari kata sepakat ketika menjalankan tugas kritikal. Setiap pertembungan kefahaman diulas dan difahami serta diputuskan bersama. Cepatnya memberi response kepada apa-apa perbezaan pendapat menjadikan kerja sepasukan menjadi mudah dan cepat. Oleh itu kesepakatan, kesefahaman dan sikap bertolak ansur menjadikan halangan pemikiran dapat diroboh dan akhirnya persetujuan tercapai dan kerja selesai. Itulah mentaliti sahabat hebatku.

Sesuatu yang tidak mengembirakan ialah hadirnya lalat yang banyak di resort ini. Waktu makan lalat berlegar di atas kepala dan singgah diatas kepala, tangan, hidung dan telinga. Sangat merisaukan. Diikuti dengan beberapa sahabat mengalami sakit perut. Inilah kelemahan resort ini. Lalat sudah menjadi sinonim dengan resort ini. Tapi pengunjung tetap ramai. Hujung minggu bilik semua penuh ditempah.

Kehebatan resort ini adalah kerana ia ada kolam mandian ditengah-tengah kawasan resort. Kawasan air ini dibuat seperti pantai. Pantai tiruan. Rupanya manusia ini kalau jumpa air seronoknya tidak terkata. Berhimpun manusia dikawasan air ini. Tua dengan perangai tuanya, muda dengan gelagat mudanya, kanak-kanak tak usah ceritalah kalau bertemu air. Kehadiran badut tinggi hampir 10 kaki dan badut gempal menambah gembira kanak-kanak yang ada. Setiap malam ada pertunjukan pentas terbuka dengan pasukan akrobatik dari negara China. Menghiburkan bagi mereka yang hendak berhibur. Tapi kami tetap buat kerja sepanjang siang dan separuh malam.

Hari akhir kami berkumpul untuk taklimat dan majlis penutup. Aku diberikan penghargaan untuk berucap sebagai orang yang akan bersara. Dalam doa pembukaan majlis, satu tazkirah kematian disampaikan dan hal ini diulas oleh pengerusi. Pengerusi Majlis dari utara ini memang hebat mengulas kata bicara. Pengrusi mengungkapkan bahawa pernah berlaku dimajlis persaraan Pengetua sekolahnya, YDP PIBG memberi tazkirah kematian kepada hadirin khususnya kepada pengetua yang akan bersara. Tapi tak lama selepas itu YDP PIBG itu yang pergi dahulu menyahut pangilan ilahi.

Hari esok 1 Disember 2008 semua sahabat hebat yang datang dari seluruh pelusuk negara dari Perlis hingga ke Sabah akan menjalankan tugas mereka untuk negara di tempat masing-masing bersama anak buah mereka. Kami berlapan akan memantau dari jauh dan dekat. Semoga semua sahabat hebat dapat menjalankan amanah dengan adil dan mentaksir dengan menghasilkan skor yang sahih. Peganglah moto Adil, Sahih dan Amanah dalam menggalas tugas dan melaksanakan tanggungjawab untuk negara. Sekian TQ.

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: