Skip to content

Remaja ke Masjid

Disember 1, 2008

Semalam 30 Nov 2008 pukul 3.00 petang aku hadir ke bilik mesyuarat Masjid Relong untuk membincangkan satu program masa cuti untuk anak-anak remaja (Dari Tingkatan Satu hingga ke Tingkatan Enam). Anak remaja yang menjadi sasaran program ini ialah anak remaja dari Kampung Relong. Program tersebut akan bermula pada 15 hingga 18 Disember 2008. Program ini akan dibuat di Masjid Kampung Relong, akan dikelolakan oleh satu jawatan kuasa khas yang dipengerusikan oleh Imam Dua Masjid Kampung Relong. Aku sebagai jawatan kuasa yang mengelolakan ceramah.

Matlamat program ini adalah untuk mengisi sebahagian masa cuti sekolah disamping mengajak atau menjinakkan remaja kampung aku agar mendekati masjid dan seterusnya menjadi remaja masjid. Manakala objektif pertama ialah untuk menarik minat para remaja kampung aku ini mendekati dan meminati aktiviti masjid. Kedua menarik minat para remaja mendalami ilmu agama dan ketiga mengurangkan masalah sosial dikalangan remaja.

Antara aktiviti yang akan dilakukan ialah bersolat jemaah sepanjang mereka tinggal di masjid bermula Asar 15 Disember hingga Zohor 18 Disember 2008. Sepanjang berada dalam program ini para remaja akan diberikan latihan amali berkaitan solat fardhu dan solat sunat termasuklah solat sunat tasbih, tahajud dan witr. Semua peserta akan tinggal di masjid sepanjang program. Semua penceramah terdiri dari anak tempatan kelulusan universiti dalam dan luar negara dan Ustaz dan Ustazah dikalangan penduduk kampung Relong, manakala fasilitator adalah siswa siswi universiti dikalangan anak tempatan yang sedang bercuti masa kini. Peruntukan kewangan hampir RM 2000.00 akan ditanggung oleh Tabung Masjid sepenuhnya. Tetapi kalau ada orang yang hendak menyumbang dialu-alukan. 

Sebenarnya melalui program ini bukan sahaja kita menarik minat remaja tetapi juga kita manfaatkan kebolehan siswa siswi anak tempatan dan mengajak mereka berbakti kepada saudara mara sekampung agar mereka tidak merasa terasing di bumi sendiri. Program ini dikelolakan oleh AJK Masjid, AJK Belia dan Golongan orang bersara dikampung ini yang menganggotai AJK Khas Program Remaja Ke Masjid. Inilah sebahagian sumbangan aku dan rakan-rakan untuk memajukan kampung ku yang tercinta. 

Program ini dirasakan sangat perlu dibuat sekurang-kurangnya dua kali setahun. Hasilnya memang agak lambat disedari. Sebenarnya aku pernah membuat program yang hampir sama tahun 70,an dahulu dimasjid ini. Kesannya baru aku tahu dari pengakuan mereka yang pernah mengikuti program itu dahulu. Pernah beberapa bekas peserta menyatakan bahawa program dua tiga hari tinggal di masjid itu memberi kesan yang berpanjangan hingga ke hari ini. Pengakuan itu cukup memberikan kekuatan kepada aku dan rakan-rakan untuk meneruskan program sebegini bagi mendidik anak remaja kampung aku agar menjadi insan yang berguna. Ini adalah anatara kaedah membina modal insan yang akan memperoleh kebahagian di dunia dan kebahagian di akhirat serta tidak dicelup dalam api nereka seperti yang didoakan setiap hari. Semoga program yang dirancang dapat dilaksanakan dengan jaya dan bermanfaat kepada para remaja. Sekian TQ.

One Comment leave one →
  1. Disember 2, 2008 1:04 am

    Program yang baik… Yaps zaman saya kecik dulu pn ada program macam ni… Memang bagus…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: