Skip to content

Buat Kekawan

Disember 5, 2008

Kepada semua kekawan diseluruh negara dan juga saentero dunia.

Pertama: Aku ingin mengucapkan terima kasih atas lawatan sahabat kelaman sesawang aku ni. Aku suka berbicara tentang bahan fikiran aku. Aku juga suka berbicara tentang pandangan aku. Fikiran dan pandangan aku sudah pasti ada yang sama dan ada yang berbeza dengan sahabat pembaca budiman. Panduannya kita boleh menerima atau menolak pandangan manusia tetapi awas jika pandangan itu berlandaskan Al Quraan dan al Hadith jangan sesekali celupar mulut dan tangan untuk menolaknya. Kerana penolakan kepada Al Quraan hadith boleh mengakibatkan kita tersesat, atau mungkin tergelincir akidah. Jangan pakai tulis atau cakap ikut sedap otak sahaja. Selain itu sahabat boleh menggunakan bahan fikiran dan pendapat yang ditulis untuk tujuan-tujuan yang dibolehkan atau digunakan untuk berwacana bagi meningkatkan ketinggian pendapat dan fikiran.

Kedua: Apa yang aku tulis ini bukan dalam satu bidang sahaja. Kekadang tulisan ini sekadar nak tulis sahaja. Ada enteri yang bersifat pengalaman yang pernah dilalui. Terdapat enteri yang berupa pengetahuan yang diperolehi daripada pembacaan, dengar ceramah dan juga perbincangan yang ingin dikongsi bersama. Oleh itu bahan seperti ini boleh dikongsi bersama untuk menambahkan koleksi tulisan bagi memperkayakan sumber maklumat dalam berbagai bidang yang boleh dimanfaatkan oleh golongan yang muda.

Ketiga: Maklumat dan pengetahuan adalah adunan yang digaul dan diuli diminda penulis sebagai satu persepsi olahan yang ingin dikongsi sebagai satu manfaat pengetahuan dan ilmu khususnya dalam bidang pendidikan dan perguruan. Aku kira yang datang bertandang kelaman ini kebanyakkan adalah kalangan para pendidik dan mereka yang berminat kepada pendidikan. Golongan lain aku kira kurang berminat kepada laman sesawang ini.

Keempat: Aku juga ingin berterima kasih kepada rakan-rakan bloggers yang memuatkan alamat laman ini dalam laman mereka. Mungkin melalui kaitan ini ramai pelawat blog sampai keblok aku ini. Aku juga kadang-kadang mengiklankan laman aku ini kepada sahabat yang aku sempat berjumpa umpamannya semua sahabat hebat ketika bertemu di Port Dickson tempoh hari atau kumpulan yang aku lawati di Jerantut, Temerloh, Jitra, Kayang Perlis dan Beseri Perlis.  Kepada kenalan yang mungkin sukar nak bersua muka selepas ini aku nukilkan pantuan lama: “Tuai padi antara masak. Esok jangan layu-layuan. Intai kami antara nampak. Harap jangan rindu-rinduan”.  Tak apa, kalau rindu intailah laman sesawang ini.

Kelima: Ada dua komen dari pelawat yang mencuit rasa aku. Aku nak kongsi pandangan aku terhadap komen mereka: Komen dari Dr Aminuddin bin Abdul Karim yang berbunyi “Cadangan Hj Zahari menulis sejarah hidup keluarganya di Bukit Berangan adalah memanafatkannya bila pencen, begitu juga sdr agaknya yang berjuang dalam politik tidak Kesampaian ?” Aku tak pernah berjuang dalam politik kepartian setakat hari ini, jadi tak timbullah masalah hajat aku tak kesampaian. Untuk pengetahuan Dr Aminuddin, aku berjuang untuk mengangkat martabat anak desa (kampung) agar mereka sedar dunia dan akhirat supaya anak pewaris desa ini akan sejahtera didunia, bahagia diakhirat dan tidak tercelup dalam api neraka. Itulah wawasan aku!! Nak berjuang untuk orang kampung mestilah duduk bersama mereka di kampung bukan lari jauh dari kampung. Satu lagi komen datang dari:  SHARIZAM yang bertanya tentang “Apa keutamaan pendidik hakiki, siapa pula guru murshid, siapa guru kamil mukamil”. Tentang soalan ini aku tak pandai nak jawab atau aku tak sampai taraf nak menjawabnya. Tuan Sharizam tanyalah pada orang yang arif dalam bidang ini. Aku hanya guru sains aje. Jawapan mudah kepada soalan ini adalah Rasulullah SAW. Sesungguhnya padi diri Rasulullah itu ada suri tauladan kepada semua manusia. Jadi belajarlah dari Al Quraan dan al Hadith dengan mendalami bidang itu. Walau pun umur dah tua.

Kali ini aku tak boleh tulis panjang-panjang kerana ada kerja yang belum siap. Ada kerja yang perlu disegerakan. Kerja ini kena letak dikeutamaan yang pertama sebab kerja ini bersifat Urgent dan Important. Menulis entri dilaman ini pada masa ini bersifat Not Urgent but important, jadi bolehlah dijadikan keutamaan kedua. Ini satu panduan pengurusan dalam kehidupan. Utamakan yang utama. Sekian TQ.

One Comment leave one →
  1. MOHD RASIDI BIN CHE MAN permalink
    Disember 20, 2008 10:14 pm

    Tn Haji Yusoff,
    Hari ini (20.12.2008) saya terpanggil mencuba melayari wadah orang kampong sambil menanti 22 Dis 08 untuk meneruskan URUSAN NEGARA .
    Saya ingin merakamkan ucapan TAHNIAH & KAGUM di atas usaha ini. Semoga cikgu teruskan usaha yang murni ini.

Tinggalkan Jawapan

