Skip to content

Relong, Bertuahnya!

Disember 13, 2008

Bumi Relong yang bertuah ini menyaksikan empat peristiwa besar berlaku dan bakal berlangsung sepangjang bulah Zulhujjah/Disember ini. Peristiwa ini membawa banyak implikasi dan petanda masa depan penduduk setempat yang mengorak langkah menjadi kampung contoh atau model sekurang-kurangnya bagi Daerah Lipis. Empat peristiwa ini boleh menjadi petunjuk kepada peningkatan kesedaran jatidiri insan disudut ibadat dan peningkatan ilmu pengetahuan.

Peristiwa 1:  Berlangsungnya majlis korban pada 10 Zulhijjah, iaitu pada Hari Raya Edul Adha. 15 ekor lembu disembelih diperkarangan Masjid Relong yang melibatkan 105 orang peserta.  Sesungguhnya pada hari itu aku melihat sesuatu perkara yang amat membanggakan. Mereka yang berkerja, dari menurunkan lembu dari lori (hari sebelumnya), menumbangkan lembu, melapah, memotong, menimbang serta mengagihkan daging dan tulang adalah terdiri dari anak-anak muda belaka.  Ini adalah petunjuk bahawa penduduk kampung ini tidak akan kering dari tenaga kerja untuk bergotong royong bagi satu atau dua generasi akan datang. Syabas anak muda kampung Relong. Mereka yang hadir dikalangan yang senior menjadi penunjuk ajar, yang muda belajar dan yang kecil memerhati. Insya Allah semangat kerjasama akan berkekalan. Sudah ada pelapis dalam kerja-kerja seperti ini. Malah dari enam tukang sembelih dua daripadanya adalah anak muda. Apa yang membanggakan ialah kerja dapat ditamatkan sebelum pukul 1.00 petang. Diharapkan kefahaman dan amalan berkerjasama untuk kebaikan akan bertunjang teguh dihati sanubari anak kariah yang muda di Relong ini.

Peristiwa 2: Pada tanggal 14 – 16 Zulhijjah, hujung minggu berlangsung Kem Remaja anak soleh dan solehah anjuran sebuah NGO (unit Amal) Lipis.  Kem ini dilaksanakan di Surau Sungai Batu. Peserta terdiri daripada murid darjah 5 hingga sekolah menengah. Peserta datang dari seluruh kampung dalam Daerah Lipis. Kem ini menggunakan modul latihan yang dibina oleh fasilitator Remaja Unit Amal. Dijangkakan lebih 50 orang peserta akan terlibat dalam kem latihan ini. Kem ini sudah pasti mendidik jatidiri islamik dikalangan remaja supaya mereka dapat mengamalkan kehidupan dan pemikiran yang islamik. Diharapkan mereka menjadi benih yang akan subur menghayati Islam yang syumul dan kamil sejak dari masa muda lagi.  Sabda Rasulullah saw (bermaksud) ” Sesungguhnya Allah SAW kagum terhadap anak muda yang tidak didapati pada dirinya keruntuhan moral dan akhlak sejak dari mudanya.” (Riwayat Ahmad dan Abu Ya’la)

Peristiwa 3:  Pada tanggal 17 hingga 20 Zulhijjah, Masjid Kampung Relong pula akan mengadakan Kem Remaja ke Masjid. Mngumpulkan remaja dari tingkatan satu hingga ke tingkatan enam. Mereka akan tinggal di Masjid sepanjang program itu. Tema program anjuran AJK Masjid Relong ini ialah Mengajak Remaja untuk mengimarahkan Masjid. AJK Pengelola berpendapat bahawa “melentur aur biarlah dari rebungnya. Kalau dah jadi buluh sukar untuk dilentur.” Kita hendak mendidik setu generasi yang hatinya sentiasa terpaut kepada Masjid, agar nanti generasi ini menjadi salah satu golongan dari tujuh golongan yang mendapat naungan Allah SWT ketika di Padang Mahsyar nanti.

Peristiwa 4: Pada tanggal 22 hingga 23 Zulhijjah 1429H nanti akan ada satu lagi program “Mari Membaca” peringkat Negeri Pahang. Program ini anjuran Kementerian Pembangunan Luar Bandar. Sudah pasti yang datang ialah Menterinya. Para peserta program ini terdiri dari orang dewasa. Kain rentang sudah direntang disimpang ke Dewan Orang Ramai Kempung Relong. JKKKK sudah pasti akan sibuk.

Kalau dilihat dari empat peristiwa ini, dapat disimpulkan bahawa program-program ini menumpukan kepada pengorbanan dan peningkatan ilmu pengetahuan. Semoga dengan peningkatan kesedaran tentang pengorbanan dan diiringi dengan landasan ilmu diharapkan amal soleh penduduk kampung mendapat keredhaan Allah SWT. Dengan itu barakah sentiasa melimpah ruah dikampung tercinta dimana penduduk akan aman bahagia dan kesannya akan dapat dinikmati beberapa generasi akan datang dan juga dapat dikongsi dengan kampung yang berjiranan. Sekian TK.

8 Komen leave one →
  1. Disember 17, 2008 5:22 am

    Bertuahnya orang Kampung Relong..Semoga program2 yang baik dan berfaedah begini akan terus dilaksanakan.

    Kami di sini sembelih 9 ekor kambing. tapi daging tak diagih mentah.kami masak kari kambing dan kambing bakar dicicah dengan mint sauce. Makan ramai2.

  2. aisyah permalink
    Disember 18, 2008 11:52 pm

    huhuhu..mmg b’tuah. kg lain x nak jadikan relong contoh ke?
    bertuah dpt dok kat sini….hehe

  3. Mohd Roslan permalink
    Disember 23, 2008 2:16 pm

    Syoknya deme orang relong.

  4. Master Ji permalink
    Januari 4, 2009 10:46 pm

    sembelih lembu korban di relong tu YB kawasan bagi semua ke.hebatlah YB awak me

  5. Januari 5, 2009 4:45 pm

    maintain beb org relong. .tgktkn lg usaha. .pe yg kurg sme2 perbaiki. .jdkn relong da best am0ng da best. .haha

  6. Januari 7, 2009 8:53 pm

    YB bagi lembu??? hahaha… geli urat usus apendik aku… huhuhuhu

  7. Januari 24, 2009 11:15 pm

    relong memang best

  8. tawel permalink
    Oktober 16, 2009 11:28 pm

    koh bapok bangga jd anok org relong..rindu nak balik relong

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: