Skip to content

Persahabatan

Januari 8, 2009

Tanggal 6 Januari 2009 bertemu kembali di Federal Hotel, Kuala Lumpur dengan rakan-rakan sahabat hebat. Kami datang membawa harapan bagi seluruh calon yang menunggu keputusan peperiksaan SPM 2008.

Federal Hotel adalah hotel bagi VIP semasa sambutan kemerdekaan 1957 dahulu. Hotel yang berusia lebih 50 tahun ini mengamit nostalgia bagi kami kerana disinilah beberapa peristiwa yang berkait rapat dengan pentaksiran mata-mata pelajaran sains berlaku. Antara peristiwa penting yang berkait dengan pentaksiran itu ialah;

1. Pembinaan Format Pentaksiran mata-mata pelajaran Sains. Format Pentaksiran Sains SPM yang diguna pakai sekarang dimantapkan di hotel ini. Aku masih ingat lagi peristiwa kumpulan Sains Teras dibelasah oleh kumpulan Biologi dan Kimia kerana dikatakan format Sains Teras yang kami buat sangat simple. Aku masih ingat lagi seorang sahabat dalam kumpulan Sains Teras menangis ketika aku menjawab beberapa belasahan dari kumpulan lain. Akhirnya apa yang dikatakan simple tahun 2000 dahulu akan menjadi ikutan beberapa tahun lagi. Aku masih ingat Wak Haris Wagiman.

2. Format PEKA edisi kedua. Pemantapan PEKA edisi kedua juga dibuat di hotel ini. Tetapi pada masa itu aku sibuk dengan mesyuarat di Hotel Blue Wave Shah Alam membincangkan tentang Buku Amali Sains yang kemudiannya apabila Menteri Pendidikan berhenti Buku Amali Sains dah tak gah lagi. Aku hanya sempat hadir diwaktu terakhir itu pun ada taklimat rombongan para pentaksir Sains dan Matematik ke England dan New Zealand.

3. Di hotel ini juga telah diadakan beberapa kali mesyuarat yang berkait dengan pentaksiran dan aku sentiasa bersua dengan rakan-rakan seperjuangan. Sepanjang bertemu itu aku banyak belajar dan mengajar. Aku banyak berkongsi pengalaman dan menimba pengetahuan serta meningkatkan kefahaman. Aku ingat sumbangan sahabat dari Sabah, Saudara Al Mukmin Al Kanta. Banyak bahan aku ambil daripada beliau.

Itulah Federal Hotel ditengah-tengah kesibukan Kota Raya Kuala Lumpur. Pertemuan dengan Sahabat Hebat merupakan pertemuan terakhir dalam penghantaran SKMS. Selepas ini aku tidak bersama lagi kerana aku akan bersara wajib pertengahan tahun ini.

Tinggalkan dulu cerita Federal Hotel, kerana aku ingin respon kepada satu komen dari Mr Ji tentang Bertuahnya Relong.

Aku kira Mr Ji ni tak baca apa yang aku tulis. Aku sebut 105 orang terlibat dengan korban. Ini bererti satu ekor dikongsi 7 peserta jadi kalau 15 ekor melibatkan 105 peserta. Simple mathematics. Jadi tak adalah YB yang bagi. Ada setengah YAB tu korban banyak tetapi yang beri lembu ialah sayarikat telekomunikasi. Kami orang Relong tak mainlah macam tu!!! Maaf ye Mr Ji. Ini merupakan mind set setengah manusia Melayu Malaysia masa ni. Yang hebat tu ialah YB, yang dahsyat tu YB juga. Kita harap orang Melayu jangan ada mind set tunggu orang beri. Kalau kita berada apa salahnya memberi. Kan tangan yang di atas itu lebih mulia dari tangan di bawah. 

Cukup dahulu enteri kali ini TK

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

