Skip to content

Apa Dah Jadi?

Januari 11, 2009

Pagi Jumaat (9 Januari) yang lalu aku menjenguk stor makmal. Tekejut beruk aku dibuatnya!!  Mengapa tidak? Aku dapati banyak alat-alat elektronik dilabelkan “ROSAK”.  Antaranya termasuklah voltmter, ameter, jam randik, beberapa buah laptop dan juga projektornya. Nampak gayanya alat-alat ini tidak akan diperbaiki lagi sebabnya tidak ekonomik atau sudah tamat tarikh luputnya.

Aku juga pergi lihat alat-alat yang sama yang dikategori sebagai masih baik.  Rupanya tak banyak yang ada.  Oleh itu kalau nak buat eksperimen tak cukup.  Untuk buat demonstarsi (tunjukcara) kepada murid-murid bolehlah tetapi untuk murid-murid buat amali sendiri tentu tak cukup.  Akhirnya P&P Sains menjadi pengajaran berbentuk syarahan sahaja.  Alat tak ada.

P&P Sains.  Bagi seorang guru Sains mereka perlu mengajar teori, konsep, prinsip dan hukum sains manakala untuk mengukuhkan pengetahuan pelajar, para pelajar perlu melakukan amali.  Amali itu sama ada membuat aktiviti menjustifikasi sesuatu fakta atau membuat eksperimen bagi membuktikan sesuatu hipotesis.  Aktiviti makmal termasuklah membuktikan suhu air mendidih ialah 100 darjah celcius atau setiap logam boleh ditempa atau boleh mengalirkan arus elektrik.  Eksperimen pula seperti mencari hubungan anatara ketebalan kanta cembung (pemboleh ubah dimanipulasi)  dengan jarak fokusnya (pemboleh ubah bergerakbalas) untuk  membuat hipotesis  “Semakin tebal kanta cembung semakin pendek jarak fokusnya”.  Semua kerja amali ini perlukan alat radas dan bahan kimia.

Masalah masa kini ialah peruntukkan untuk mata pelajaran sains sudah dikurangkan tidak seperti tahun 90’an dahulu.  Alat-alat ini perlu dibeli baru. Guru-guru juga telah diarahkan menggunakan CD yang dihantar oleh Pusat Perkembangan Kurikulum.  Kalau mengajar sepenuhnya menggunakan CD dari PPK ini, masa tidak cukup untuk buat amali. Oleh itu nak buat PEKA tak ada masa.

Pembantu Makmal.  Ada jawatan Pembantu Makmal dan ada penjawatnya. Malangnya mereka ini tidak melalui latihan formal sebelum mereka bekerja. Pembantu Pertanian ada latihan formal sebelum menjawat jawatan, Pembantu Hospital ada latihan formal sebelum menjawat jawatan tetapi Pembantu Makmal Sekolah tiada latihan formal sebelum mereka berkhidmat.  Akhirnya kerja mereka ialah memasang dan menyimpan laptop dan projektornya sahaja.  Bagaimanakah Science Process Skills nak diterapkan dikalangan murid-murid dapat dilaksanakan secara berkesan? Duit berbilliun ringgit diperuntukkan kepada Kementerian Pelajaran hanya untuk tujuan hardware tetapi bukan untuk soft skills.

BISP. Ini satu isu yang sangat sensitif bagi aku.  Acap kali bila ada mesyuarat selalu disebut bahawa duit BISP itu untuk digunakan oleh penerimanya belajar Bahasa Inggeris.  Aku masih ingat lagi sekitar tahun 2003 ketika mula PPSMI nak dijalankan, KPM merayu agar guru-guru sains dapat mengajar Sains dan Matematik dalam BI. Sebagai insentif, BISP diberi kepada guru sains dan matematik.  Aku masih cari pekeliling iktisas KPM tentang BISP itu untuk guna buat belajar BI.  Sebenarnya aku dah naik jelek dengan seruan itu.  Kemudian ada pula ugutan dari pihak tertentu tentang PPSMI dan BISP ini. Macamlah guru-guru sains dan matematik ini lapar sangat duit BISP itu. Lebih malang lagi yang mengungkit dan mengugut itu tak pandai pun cakap Inggeris.

Baca Buku.  Aku berseru kepada guru-guru Sains dan Matematik seluruh Malaysia agar membaca buku “Mengapa Kami Bantah! Penggunaan bahasa Inggeris bagi mengajar sains dan matematik” yang disusun oleh Profesor Emeritus Dr. Abdullah Hassan. Buku setebal 155 muka surat ini banyak memberi hujjah ilmiah mengapa PPSMI perlu ditolak. Aku berharap para guru sains dan matematik terus mengajar ikut apa yang mudah difahami oleh murid-murid.  Bagi aku tak salah mengajar dalam bahasa Melayu, apa yang penting ialah anak murid dapat ilmu pengetahuan. Ingatlah “Kita belajar bahasa asing untuk menggali ilmu yang ternukil dalam bahasa itu bukan menggunakan sesuatu ilmu pengetahuan untuk belajar bahasa asing.”

Sekian enteri kali ini TK.

Advertisements
One Comment leave one →
  1. Februari 15, 2009 8:31 am

    Setuju…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: