Skip to content

Berjalan-jalan

Januari 25, 2009

Semalam 24 Januari aku dan isteri ke Kuala Pegang, Baling, Kedah untuk menziarahi ibu mertuaku. Kami pergi berdua sahaja, memandu Proton Saga CCH 6754. Ada dua tujuan utama, pertama menziarahi ibu mertua, kedua mencuba memandu kereta baru. Ada beberapa perkara yang aku alami untuk dikongsi bersama.

Pertama, pengalaman bertemu trafic jam sepanjang lebuhraya PLUS. Sepanjang perjalanan dari simpang Slim River hingga ke simpang Kuala Kangsar aku perhatikan jika ada jam disatu-satu ketika selepas itu perjalanan menjadi lancar beberapa ketika kemudian kejadian jam berulang kemudian reda semula. Sepanjang pemerhatian didapati tiada pula kemalangan berlaku tetapi mengapa jam. Aku pastikan bahawa setiap ada pendakian mesti ada jam. Ini bererti ada kereta perlahan ketika mendaki bukit. Kesimpulannya, jika ada bukit, ada pendakian dan adalah jam.

Kedua aku lihat beberapa kereta dari Singapura, melihat kepada nombor pendaftarannya, ada sedikit sifat kurang sopan. Sentiasa mencelah ketengah dan ketepi. Memintas dan dipintas. Nampaknya mereka dari Singapura ini tidak pandai ikut peraturan jalan raya. Agaknya mereka tak faham arahan dan tanda jalanraya di Malaysia. Mereka sengaja nak tunjuk hebat memandu dinegara orang. Kurang asam perangai mereka ini.

Ketiga, setiap kali menghampiri tol atau R&R mesti ada jam. Ini kerana ada kereta yang masuk dan keluar dari R&R. Ini mungkin menggangu kelancaran perjalanan kereta-kereta lain.

Keempat, perjalanan akan menjadi perlahan jika ada lori atau kenderaan berat. Memang patutlah waktu musim perayaan lori berat tak dibenarkan beroperasi beberapa hari.

Kelima, pihak polis tampal gambar Polis Trafik pada tiang jambatan dilaluan Lebuhraya PLUS. Gambar yang menunjukkan polis sedang menghala kamera kearah kenderaan yang mendatang. Aku nampak dua tiga gambar itu.

Aku dan isteri ke Kuala Pegang untuk menemuai ibu mertuaku sambil melawat ipar dan anak-anak saudara isteriku yang semuanya berkumpul musim cuti ini. Anak-anak aku tinggal dirumah. Aku akan jumpa anak-anakku sekembalinya dari Kedah. Isnin aku akan balik ke Lipis. Semua anak ada dirumah sebab Universiti cuti hingga hujung minggu.

Untuk perjalanan kali ini aku menggunakan laluan yang tidak sibuk. Dari rumah aku mengikuti jalan Kuala Lipis ke Bentung. Perjalanan adalah melawan arus sehingga ke Genting Sempah. Kemudian aku mengikuti jalan dari Genting Sempah ke Batang Kali terus ke Slim River. Laluan ini tidak banyak kereta. Aku boleh memandu dengan selesa. Hanya bila memasuki Lebuhraya PLUS sahaja aku bertemu dengan masalah jam yang diceritakan di atas tadi.

Kemudian aku keluar di persimpangan Kuala Kangsar dan meneruskan perjalanan ke Gerik. Memang tak banyak kereta. Perjalanan selesa, melalui Jambatan Raja Nazrin merentasi Tasik Raban. Dari Gerik mengambil laluan baru menuju Baling tanpa melalui Pengkalan Hulu dan Kalian Intan. Walaupu begitu perjalanan yang bermula 7.40 pagi di Lipis hanya sampai ke Kuala Pegang pada jam 3.15 petang. Perjalanan yang lama ini aku menggunakan minyak lebih kurang RM 50.00 sahaja.

Esok aku akan balik semula ke Lipis. Dalam perjalanan akan singgah dahulu di Kuala Kubu Bahru untuk bertemu cucu. Nur Syifaq Imani. Cucu pertama. Insya Allah cucu kedua akan menyusul beberapa minggu lagi. Semoga cucu kedua akan lahir dengan mudah dan selesa. Maka jadilah berjalan-jalan ini untuk ketemu ibu mertua, ipar duai, anak saudara dan cucunda sendiri. Jalan-jalan untuk merapatkan silaturrahim demi mencari keridhaan Allah SWT. Bahagianya kita dinegara ini.  Bagaimana dengan saudara kita di Gaza dan Tebing Barat. Umat Palastine yang diganyang Israel, Yahudi laknatul Llah. Sekian posting kali ini. TK.

7 Komen leave one →
  1. Musafir03 and NS permalink
    Januari 26, 2009 2:03 am

    sungguh jimat pemanduan menggunakan kereta baru itu..boleh la kami pinjam ms balik Malaysia..hehe..

  2. as-sa'adati permalink
    Januari 26, 2009 10:30 am

    pinjam?…kome pun nak pinjam…lagi2 LI nnti..huhuhuhu
    2 pun klau ayah kasi…hehehehe 😀

  3. Januari 31, 2009 9:37 pm

    wei, ktorg ni pon kalo dh dpt lesen nnt nak jugak pnjam kete tu..hehehe…sian kami, x lyk lagi memandu..kui3x..

  4. e-man permalink
    Februari 1, 2009 10:03 am

    deme pakai van tuje lagi best. hihihi….

  5. musafir03 permalink
    Februari 2, 2009 3:10 am

    betul..pakailah Van yang nesor yang boleh bawak eman,izzah,aisyah dan akmal..hehehe

  6. Februari 3, 2009 10:56 pm

    Apa kata kalo korang jalan kaki aje. Sihat dan jimat… hahaha

  7. Februari 24, 2009 11:51 pm

    assalamualaikum..
    prof sht???
    waaaaa da tuka kete bru nmpk…
    blh la sy nk tumpng…
    hihihi…
    ven klabu da x de ke???
    ven tu r sokmo nmpk dpn klas…
    hihihihi:)

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: