Skip to content

Mengaplikasi Pembelajaran Kontekstual

Januari 31, 2009

Melihat sambutan para penziarah laman sesawang ini kepada tajuk Mengaplikasi Pembelajaran Masteri maka aku rasa terpanggil untuk menunjukkan contoh pengaplikasian kaedah-kaedah pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang lain. Oleh itu kali ini aku pilih tajuk Mengaplikasi Pembelajaran Kontekstual pula. Aku berharap para guru semua mendapat manfaat dari pendedahan ini.

Pembelajaran Kontekstual menggabungkan konsep yang diperolehi dalam kajian Sains Kognitif (the science of the mind) dengan teori-teori tingkah laku (behavioral theories). Pendekatan secara kontekstual mendapati bahawa pembelajaran adalah proses kompleks yang melangkaui latih tubi dan stimulus gerakbalas. Pembelajaran Kontekstual adalah termasuk dalam pendekatan Pembelajaran Berfikrah  yang dikehendaki oleh Kementerian Pelajaran Malaysia untuk dilaksanakan semasa P&P.

Mengikut teori Pembelajaran Kontekstual, pembelajaran hanya akan berlaku apabila pelajar memperoleh pengetahuan baharu yang bermakna kepada mereka. Oleh itu proses pembelajaran akan berlaku lebih cepat apabila minda pelajar melihat perkaitan yang bermakna dan kelihatan berguna terhadap apa yang dipelajari. Pembelajaran Kontekstual adalah pembelajaran yang dikaitkan dengan kehidupan harian murid-murid. Pelajar belajar secara menyiasat dan kaitan antara bahan yang diajar dengan pengalaman kehidupan seharian dizahirkan. Murid tidak belajar secara teori sahaja tetapi dapat menghayati relevennya apa yang dipelajari dengan kehidupan mereka.

Pembelajaran Kontekstual (PK)  berlaku dalam lima konteks, seperti berikut:-

Relating (menghubungkait) Belajar secara konteks dengan pengalaman hidup. Experiencing (mengalami) Belajar secara konteks melalui penerokaan, penemuan dan merikacipta. Applying (menggunakan) Belajar secara konteks bagimana pengetahuan atau maklumat sedia ada boleh diguna untuk masa depan. Cooperating (berkerjasama) Belajar secara konteks perkongsian, memberi respons dan berkomunikasi. Transfering (memindahkan) Belajar secara konteks dengan membina dan menggunakan pengetahuan sedia ada dalam diri pelajar. Kelima-lima konteks ini boleh di acronim menjadi REACT. Untuk memudahkan amalan dalam kelas kita tumpukan P&P kita kepada perkara yang berkait dengan Hands On dan juga kaitan dengan kehidupan harian.

Contoh-contoh P&P Sains yang releven dengan PK.

Mengajar perubahan fasa jirim. Jirim berubah dari satu fasa ke fasa lain melalui perubahan haba dalam jirim itu. Jrim berubah dari pepejal ke cecair pada takat lebur dan cecair ke gas pada takat didih. Konsep ini mudah diajar kalau guru mengaitkan pengalaman murid di dapur rumah mereka. Pengalaman murid menggunakan peti ais dan juga menjerang air. Air terkondensasi dibawah tudung periuk nasi.

Mengajar ciri imej cermin satah. Pengalaman seharian murid menghadap cermin muka. Sambil mengingatkan ciri-ciri imej yang mereka lihat dalam cermin satah itu. Antara ciri imej yang ada ialah sama saiz, maya, tegak, songsang sisi dan jarak objek dan imej adalah sama. Sambil bergaya didepan cermin sambil murid mengingatkan ciri imej itu.

Dalam pendidikan Islam labih mudah terutama dalam mengajar perkara yang berkait dengan wuduk, solat, puasa dan lain-lain lagi.

Dalam Sains Pertanian, Tanaman Makanan dan ERT murid-murid sememangnya di ajar berkaitan dengan pengalaman, menggunakan, berkerjasama dan memindahkan segala yang dipelajari secara Hands On. Banyak lagi contoh-contoh lain yang boleh diambil dan difikirkan.

Pentingnya berkait dengan Peperiksaan Sains SPM.

Terdapat beberapa soalan dalam kertas dua Sains (1511/2) 2008, yang menggunakan pengalaman kehidupan seharian sebagai asas soalan. Contohnya, Soalan B5(d) aktiviti yang melibatkan reseptor regang. Soalan B7 yang berkaitan dengan pencemaran alam sekitar. Soalan B8 yang berkait dengan kebijakan pengguna dalam membeli. Soalan C11(b) menyelesaikan masalah kawasan perumahan yang diserang demam denggi dan Soalan C12(b) membuat keputusan dalam memilih kenderaan paling selamat digunakan.  

Saranan Pakar Rujuk AQA Guildford, England. Semasa aku berkursus selama 10 hari di AQA Guildford tentang membina soalan peperiksaan, kami peserta kursus diingatkan agar membanyakkan soalan yang berbentuk kontekstual dalam hubungan kehidupan harian yang bertujuan supaya soalan menjadi lebih hidup dan mudah difahami oleh calon-calon peperiksaan. Beliau juga menyarankan agar mengurangkan soalan berbentuk pengalaman dimakmal.

Berdasarkan kepada teori dan pelaksanaan dalam P&P, contoh dalam soalan peperiksaan dan saranan pakar rujuk maka tidak syak lagi perkara yang berkaiat dengan hands on dan pengalaman hidup seharian pelajar menjadi dasar asas dalam membina soalan peperiksaan. Oleh yang demikian para guru disarankan agar membiasa diri memberikan latihan yang banyak berkait dengan soalan yang berkait dengan kehidupan dan pengalaman murid-murid.

Aku kira cukup setakat ini entri akhir Januari 2009 ini. TK

2 Komen leave one →
  1. SIALAM BTE GUKA permalink
    Disember 4, 2009 11:21 am

    good review..

    Terima kasih kerana ziarah dan komenter. Feedback dari pembaca akan menyemarakkan lagi penulisan yang berguna kepada semua guru…

  2. sguka permalink
    Julai 18, 2010 4:29 pm

    salam sejahtera. terima kasih atas saranan yang berguna..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: