Skip to content

Sembang-sembang

Mac 16, 2009

Orang Langkawi baik Hati; Jumaat yang lalu 13 Mac 2009, ada tiga peristiwa yang patut sangat aku kenang. Pertama, sewaktu aku hendak balik dari Hotel Langkawi Seaview ke Lapangan Terbang di Padang Mat Sirat. Aku tunggu teksi, rupanya teksi tak ada waktu itu. 12.00 tengah hari taksi dah tak nak jalan, Hari Jumaat. Nasib aku baik kerana seorang Pegawai yang jaga Bahagian Makanan dan Minuman di hotel itu bermurah hati hantar aku ke Lapangan Terbang. Aku bagilah juga duit minyak untuk dia. Kalau aku naik teksi kosnya lebih tinggi. 

Kedua; Selepas aku check in bagasi, aku nak solat Jumaat (1.35 petang). Aku berjalan kaki, tak sampai pun 100 meter di Round About dekat Lapangan Terbang itu sebuah motosikal berhenti sambil bertanya, adakah aku nak ke Masjid. Aku angguk dan dia ajak naik motornya sehingga ke Masjid. Aku ucap terima kasih banyak-banyak. Beliau adalah petugas di Lapangan Terbang, berdasarkan kepada warna baju yang dipakainya. Dapatlah aku bersolat Jumaat pada hari itu.

Ketiga; Selepas solat Jumaat aku berjalan kaki semula menghala ke Lapangan Terbang, tiba-tiba sebuah kereta berwarna hitam berhenti dan mempelawa aku naik. Pemandu atau tuan punya kereta bertanya adakah aku nak ke Lapangan Terbang? Aku kata ya! Dia hantar aku sehingga ke Terminal dan dia kembali semula keluar dari Terminal. Memang beliau semata-mata menghantar aku ke Terminal itu.

Hari Jumaat itu tiga insan telah menolong aku. Aku tak kenal mereka dan mereka tak kenal aku. Perkara yang menjadi pengikat pertolongan itu adalah takdir Allah SWT. Allah menentukan mereka menolong aku. Aku ucapkan ribuan terima kasih kepada mereka yang meringankan masalah yang aku tempuhi.  Semoga pertolongan tuan-tuan dibarkati dan dirahmati oleh Allah SWT. Semoga Allah memurahkan rezeki bagi saudara-saudara semua.

Mengikut kefahaman aku, pertolongan ini datang kerana semasa aku menempah tikit penerbangan pulang (Air Asia) aku mengambil waktu 3.30 petang (15.30) dengan harapan aku dapat melaksanakan solat Jumaat pada hari itu. Niat aku begitu. Memang aku boleh ambil penerbangan 12.05 atau 1.00 petang tetapi aku tak boleh hendak laksanakan solat Jumaat. Niat aku ialah tak mau lepaskan peluang bersolat Jumaat, jadi aku beli tiket penerbangan pukul 3.30 petang. Kalau kita buat sesuatu kerja dengan niat yang baik dan memenuhi kehendak Allah, Allah akan bantu kita. Rupanya kerana itu aku melihat dan mengalami pertolongan Allah SWT datang bertalu-talu. Syukur, syukur…….Al Hamdulillah..

Semasa nak beli tikit itu, aku juga ucapkan ribuan terima kasih kepada pegawai-pegawai yang bertugas semasa kami menjalankan tugas rasmi di Langkawi kerana membantu aku membeli tikit penerbangan melalui akses intrnet.

Kepada rakan-rakan yang bersama-sama menjalankan tugas rasmi itu aku ucapkan juga terima kasih.  Semoga silaturrahim kita berkekalan. Aku tak tahu sama ada aku sempat lagi menjalankan Tugas Rasmi itu bersama-sama. Aku akan bersara pada awal bulan Julai. Kalau aku dipanggil sebelum tarikh persaraan itu maka sempatlah kita bertemu tapi kalau tak dipanggil lagi aku pohon ampun dan maaf. Semoga perkenalan, persahabatan dan perkongsian ilmu mengukuhkan silaturrahim sesama kita. Sekian TK.

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

