Skip to content

Khabar Gembira

Mac 27, 2009

12 Mac 2009 yang lalu, keputusan SPM di keluarkan. Ketika itu aku berada jauh dari sekolah tempat aku mengajar. Aku menjalankan tugas rasmi diluar pejabat. Aku mendapat panggilan telefon dari rakan sejawat di sekolah mengatakan mata pelajaran yang aku ajar iaitu Biologi mendapat 100%. Inilah hadiah kepada aku sebagai guru.

Mengajar Biologi. Aku memang dilatih didalam disiplin Biologi sejak aku belajar peringkat Diploma Sains dengan Pendidikan di UPM lagi. Ketika aku membuat Ijazah Pertama (Bacelor Sains dengan Kepujian) pun aku menumpukan kepada Biologi sebagai mata pelajaran Major. Hanya aku jarang berkesempatan mengajar Biologi. Aku pernah mengajar Biologi di SMK Sulaiman, Bentong. Tetapi pengalaman aku mengajar Biologi di SMK Sungai Koyan dan SMK Padang Tengku tak dapat aku lupakan. Di kedua-dua sekolah ini muridnya tidak ramai dalam aliran Sains. Khabar gembira bagi aku ialah apabila setiap tahun aku mengajar kelas SPM dikedua-dua sekolah ini, keputusannya mencatatkan 100%. Itulah kegembiraan bagi aku. Aku juga pernah mengajar Biologi di Sekolah Menengah Sains Tengku Abdullah (SEMESTA). Bagi SEMESTA mendapat 100% dalam apa-apa mata pelajaran adalah perkara biasa. Bagi sekolah SBP yang dikejar ialah jumlah yang mendapat 1A yang lebih ramai.

Mengajar Sains: Sepanjang perkhidmatan aku sebagai guru, setiap tahun aku mengajar Sains untuk SPM.  Buat SPM tahun 2008, keputusannya meningkat dan jumlah yang mendapat 1A telah bertambah daripada tahun-tahun sebelumnya. Hanya aku tak boleh nak kata cara aku mengajar baik kerana yang mengajar Sains Tingkatan Lima tahun 2008 ialah tiga orang. Walaupun begitu jumlah murid yang mendapat 1A Sains teramai adalah dari kelas-kelas yang aku menjadi gurunya. Nampaknya aku dapat gembira berganda.

Dalam membicara tentang khabar gembira ini terdapat berita tak gembira pula berlaku. Ini berkaitan dengan pertukaran Pengetua. Beliau baru berkhidmat ditempat aku mengajar selama 1 tahun 3 bulan dan 15 hari. Bagi aku ini masa yang sangat singkat. Walau pun aku pernah menjadi pengetua di sebuah sekolah hanya selama 2 bulan. Dua bulan memang tak boleh buat apa-apa perubahan. Selama 1 tahun 3 bulan 15 hari bersama dengan Pengetua ini, sekolah mencapai banyak kejayaan. Apa yang membanggakan ialah beliau dapat menyelesaikan masalah disiplin yang sebelum ini sangat parah. Umum berpendapat bahawa sesebuah sekolah yang disiplin murid dan gurunya baik mampu meraih kejayaan. Itulah yang berlaku kepada sekolah tempat aku mengajar sepanjang tahun 2008. Kejayaan itu ditunjukkan oleh peningkatan pencapaian dalam PMR dan SPM bagi 2008. Selain itu terdapat juga kejayaan dalam berbagai perkara termasuklah keceriaan dan kokurikulum.

Majlis Perpisahan: Satu majlis khas dibuat untuk meraikan pertukaran Pengetua pada 24 Mac 2009, bermula 12.00 tengahhari. Antara acaranya ialah bacaan sajak khas, ucapan-ucapan dan penyampaian cenderahati. Selepas itu kami para guru menghantar beliau sehingga ke rumahnya. Di rumahnya, beliau menyediakan jamuan untuk para guru yang menghantar beliau ke rumahnya. Telah menjadi kebiasaan kepada beliau meraikah rakan sejawatnya dengan jamuan. Sebelah malam diadakan pula jamuan untuk matan Pengetua di asrama. Itulah penghormatan.

Pengganti: Pengetua baru telah datang dengan sambutan rasmi di Dewan Besar pada hari Rabu 25 Mac 2009. Selepas acara di Dewan Besar aku bertemu dengan beliau atas dua sebab. Pertama beliau ingin bersembang dengan aku. Kedua aku nak minta izin untuk ke Temerloh untuk menjalankan tugas rasmi diluar pejabat.  Beliau meminta pandangan aku tentang apa yang berlaku di sekolah. Ini adalah kerana aku merupakan guru yang paling tua dan paling lama berkhidmat di sekolah ini. Sebenar beliau adalah pengetua yang ke 16 sepanjang perkhidmatan aku dibeberapa buah sekolah di daerah Lipis, Raub dan Bentong.

Dalam perbincangan aku dengan Pengetua baru, aku masih menekankan tentang usaha menjaga dan mengawal disiplin murid. Aku tetap berpegang teguh kepada pendapat bahawa sekiranya disiplin murid sesebuah sekolah dapat dikawal, pencapaian akademik dan kurikulum tetap dapat ditingkatkan. Aku masih banyak idea yang hendak aku sampaikan tetapi biarlah beritahu dia sedikit-sedikit. Itu kaedah yang terbaik.

Aku berhasrat untuk menulis tentang Anakdot Pengetua ke 15 setelah Anakdot Pengetua ke 14 telah aku tulis hampir setahun lalu. Sekian enteri kali ini. TK.

One Comment leave one →
  1. musafir03 permalink
    April 3, 2009 6:53 am

    Tahniah buat ayahanda ku, ini antara hadiah termanis sebelum ayahanda bersara dari seorang pendidik. Moga diteruskan usaha walaupun sudah tamat perkhidmatan. Bangga aku menjadi anakanda mu. Tahniah ayahanda

Tinggalkan Jawapan

