Skip to content

Sekali Air Bah!!

April 9, 2009

Sekali air bah, sekali pasir berubah. Satu peribahasa yang menerangkan tentang perangai manusia apabila menghadapi perubahan pemimpin atau perubahan kaedaan. Perubahan pemimpin dari sebesar-besar pemimpin kepada sekecil-kecil pemimpin atau dari satu keadaan persekitaran kesatu keadaan persekitaran yang lain.

Contoh paling jelas ialah berubah Perdana Menteri. Zaman Tun Mahathir dulu berbagai pendekatan dibuat sebab dia memerintah selama 23 tahun. Antara dasar yang dia laungkan ialah: Bersih Cekap dan Amanah; Dasar Pandang Ke Timur, Penerapan Nilai-nilai Islam, Wawasan 2020 serta lain-lain lagi. Maka pegawai-pegawai yang berkhidmat masa itu pun bersengkang matalah untuk menjadikan dasar-dasar itu dapat dizahir kepada rakyat.

Masa Tun Abdullah Badawi jadi PM dia memperkenalkan Dasar Islam Hadari yang banyak dipersoalkan konsepnya. Apa yang menyedihkan ialah apa yang dibuat oleh orang yang dahulu dipendamkan oleh penggantinya. Contoh terdekat ialah Dasar Penerapan Nilai Islam yang dikemukakan dizaman Tun Mahatir sudah tidak dipedulikan dizaman pemerintahan Tun Abdullah Badawi (Pak Lah). Sebaliknya Pak Lah mengemukakan pula dasar baru iaitu Islam Hadari. Masa ini DS Najib jadi PM, dia telah mengemukakan pula dasar One Malaysia. Maka lenyaplah Islam Hadari. Sekali air bah sekali pantai berubah.

Masa Tun Mahathir berkuasa diwujudkan Institut Pemikiran Mahathir. Masa ini sudah tidak kedengaran lagi tentang Institut itu. Masa sibuk Islam Hadari terbinalah Institut Islam Hadari di UKM. Prof Mohd Yusof Othman jadi Pengarah. Bila Pak Lah pemuka Islam Hadari dah bawa diri atau menyepi diri maka Institut Islam Hadari juga akan pergi. Pengarahnya juga kena bawa diri. Aku cadangkan agar Prof Yusof join Prof Shahrir Mod Zain di GMP.

Kalau ada orang di menara gading nak jadi pengarah institut terutama yang kaki bodek, masa nilah nak buat usaha. Buatlah kertas kerja untuk bina Institut Pemikiran One Malaysia dan cepat-cepat bawa jumpa DS Najib. Mesti lulus punya tapi bak jadi pengarah itu belum tentu lagi dapat. Dia mesti beri pada kroni dia dahulu.

Itu cerita di peringkat PM. Kecilkan sedikit skop perbincangan, kita bawa ke Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Setiap kali Menteri KPM berubah akan berubahlah beberapa dasar. DS Najib dengan sekolah bestarinya, sekolah wawasannya tapi sampai hari ini tak nampak pun hasilnya. Datang DS Hishamuddin pula bawa konsep sekolah klaster. Kalau tanya konsep-konsep ini pada guru, ramailah guru yang garu kepala, tak tau… Kalau perubahan itu kepada yang lebih baik tak mengapa. Malangnya banyak perubahan yang diarahkan supaya buat merupakan sesuatu yang undur kebelakang. Contoh yang terdekat ialah dasar PPSMI. Sebelum itu ada dasar Sains:Sastera 60:40 tetapi kini dasar itu tak dibincang dan tak diusahakan lagi. Jadi PPSMI telah melenyapkan 60:40.

Kalau kita rajin bertanya tentang PPSMI ini kepada sesetengah pegawai di Jabatan Pelajaran, PPD, kalangan Pengetua atau guru-guru PPSMI kita akan dapati ramai yang tidak bersetuju dengan PPSMI ini. Hanya mereka yang disebut di atas ini tak berani bercakap perkara ini dikhalayak ramai. Apatah lagi apabila keputusan peperiksaan awam dikeluarkan didapati setiap tahun keputusan Sains dan Matematik sentiasa meningkat. Nak tunjukkan bahawa PPSMI merupakan kaedah mengajar yang dapat mengatasi masalah yang dihadapi. Inilah salah satu cara KPM nak tunjukkan bahawa PPSMI ini satu program yang berjaya. Sedangkan ia merupakan sesuatu yang gagal.

Masa mula-mula DS Hishamuddin jadi Menteri KPM dia telah perkenalkan semula mata pelajaran SIVIK bermula dengan Tingkatan Satu. Masa mata pelajaran ini dilaksana di menengah rendah kesannya tidak berapa terasa. Bila SIVIK dilaksana di menengah atas barulah sangat terasa. Akibat pertambahan 2 waktu SIVIK, para guru terpaksa balik sekolah pukul 3.30 petang. Jika dilihat waktu berkerja seorang guru sekolah menengah kita akan dapati mereka sudah bekerja cukup 8.00 jam sehari.

Masyarakat kena faham, kalau orang kerja pejabat, selepas kerja 8 jam mereka tak akan buat kerja tambahan lagi. Kalau mereka buat kerja tambahan mereka dibayar dengan elaun lebih masa. Berbeza dengan para guru, walau pun sudah cukup 8 jam bekerja kami terpaksa pula hadir kesekolah untuk program kokurikulum, kelas tambahan, latihan dalaman, persiapan hari sukan, persiapan majlis Hari Anugerah Cemerlang dan seribu satu program yang merenggangkan hubungan anak dan ibubapa, merenggangkan hubungan suami dan isteri dan guru sememangnya tidak ada elaun lebih masa. Akibat Menteri KPM buat mata pelajaran baru maka yang tersiksa ialah para guru dibarisan hadapan.

Bila bertukar Menteri KPM bukan tak boleh buat perubahan tetapi kalau buat perubahan itu jangan menyiksa atau mendera para guru. Kita harap perkara ini tak akan berlaku lagi masa hadapan.

Kalau bertukar Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia (KPPM) atau Pengarah JPN perkara yang sama akan berlaku. Ini disebabkan oleh perbezaan interpretasi terhadap dasar KPM oleh penjawat-penjawat yang berkenaan. Siapa yang akan menjadi mangsa terakhir kepada perubahan itu? Jawapan yang tiada lainnya ialah CIK GU.

Kalau berlaku pertukaran pengetua sekolah, perkara yang sama akan berlaku. Contoh mudah ialah masalah mesyuarat. Ada pengetua yang sangat suka bermesyuarat tetapi ada juga pengetua yang tak berapa suka bermesyuarat. Kalau pengetua baru jenis yang sangat suka mesyuarat maka alamatlah guru balik rumah setiap hari pukul 6.00 petang.

Ada juga pengetua yang gila keceriaan. Dia datang kerjanya tanam pokok dan kalau penggantinya jenis suka tebang pokok maka parahlah pekerja sekolah dan para guru. Mangsa terakhir perubahan ialah guru.

Ini antara contoh-contoh benar bagaimana betulnya peribahasa Sekali air bah sekali pantai berubah. Tetapi bukan tak boleh buat perubahan. Apa yang menjadi rungutan ialah bila berlaku perubahan maka guru dimangsakan. Akhirnya guru-guru tak boleh hidup sebagai manusia biasa, dah jadi robot. Guru-guru mungkin jadi insan yang tak berjiwa lagi. Sekian entri ini. TK

One Comment leave one →
  1. hidayah permalink
    April 10, 2009 8:49 pm

    Oh ye..macam kukenal saja nama Prof Yusof Othman tu..
    Hmmm rasa rasa ibunya bernama Che Mah..dan ayah tirinya bernama Haji Mat Isa..dan macam kebetulan pulak nenek tiriku bernama Che Mah dan datukku pula bernama Haji Mat Isa!

    what a small world!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: