Skip to content

Kembali Kepada Asas

April 13, 2009

Back to basic atau Kembali Kepada Asas, itulah pesanan daripada Puan PPD yang baru bagi daerah aku. Seingat aku itu merupakan pesanan yang pernah diketengahkan oleh mantan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia (KPPM), Dato’ Dr Abdul Shukor Abdullah satu waktu dahulu. Sememangnya pesanan Dato’ KPPM itu terlekat dan ambil iktibar oleh Puan PPD kerana ketika itu aku pasti Puan PPD adalah seorang Pengetua. Aku ingat sangat hal ini kerana masa itu aku pun Pengetua juga.

Tidak kiralah siapa yang mengungkapkan perkara itu, yang pentingnya semua guru yang menjadi nadi pendidikan negara faham dan hadam maksud kembali kepada asas itu.  Kalau para guru sebagai jantung penggerak aktiviti P&P tak terkesan dengan asas ini, selagi itulah kerja-kerja pendidikan sentiasa celaru. Bila bertukar ketua maka bertukarlah mood kerja. Walau pun keadaan kerja sebelum itu sedang meningkat momentum menuju jaya dan belum memasuki zon selesa. Bila dah masuk zon selesa anjakan baru kena dicipta dan direka. Kalau tidak dibuat anjakan yang seeloknya akan jadilah “more of the same” seperti kata Dato’ Dr Wan Zahid yang juga bekas KPPM.

Semenjak dari zaman Dato’ Dr. Shukor menjadi KPPM, aku sentiasa dengar kata-kata Back to Basic ini. Biasanya ungkapan ini dihurai sedikit lagi tentang maknanya kepada para guru. Para guru dikehendaki mengajar dan para murid dikehendaki belajar. Guru Mengajar, Murid Belajar. Malangnya yang tukang sampai kepada para guru masa kini hanya sekadar jadi posman sahaja atau jadi kakak tua sahaja tak lebih daripada itu. Sama ada posman atau burung kakak tua, kedua-duanya sama sahaja iaitu mengulangi sahaja apa orang besar sebuat tanpa membuat tindakan bagi mengzahirkan perkara itu dalam bentuk program di sekolah.

Masa aku jadi pengetua dulu aku terjemahkan guru mengajar dan murid belajar kepada indikator yang aku nak lihat berlaku disekolah sewaktu P&P. Aku cuba beri definisi operasi yang boleh aku lihat dan orang boleh buat tentang GURU MENGAJAR.

Bagi aku indikator atau penunjuk bahawa seseorang guru itu mengajar mudah sahaja iaitu, guru masuk ke kelas mengajar ikut jadual waktu (boleh dicerap), buku rekod mengajar diurus dengan baik dan betul (boleh dilihat masa penghantaran buku rekod setiap hujung minggu), guru mempunyai maklumat lengkap untuk P&P mata pelajarannya seperti ada Sukatan Pelajaran dan Huraian Sukatan Pelajaran (HSP), guru buat soalan ikut format sebenar, guru tahu apa matlamat mata pelajarannya (boleh dilihat dalam fail P&P guru berkenaan) dan kerja murid diperiksa dan diteliti oleh guru berkenaan. Semua ini menunjukkan proses yang dilaksanakan oleh para guru, insan barisan hadapan dalam struktur Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) yang telah menjalankan tugasnya mengajar. Proses guru mengajar ini dapat dikesan melalui indikator pelaksanaannya dengan mudah dan jelas.

Manakala MURID BELAJAR pula saya beri indikator berikut untuk memudahkan guru atau sesiapa sahaja melihat pelaksanaannya. Semua murid mempunyai buku teks yang sepatutnya dia ada. Setiap murid ada buku catitan dan latihan yang diperlukan. Semua murid mesti tahu format peperiksaan yang akan mereka lalui dan tahu bagaimana hendak membuat nota. Setiap murid dari hari kehari dilengkapkan dengan kemahiran belajar yang diperlukan. Selain dari itu murid mesti sedar siapa dia disekolah itu, bukan datang sekolah dengan lenggang kangkung sahaja. Dalam kata lain murid kesekolah hendaklah dengan keadaan bersedia, bukan datang dengan kepala kosong sahaja. Sebaiknya murid ini datang dengan motivasi kendiri yang tinggi untuk membolehkan mereka belajar secara sukarela, buka kesekolah dengan perasaan terpaksa.

Satu perkara yang selalu dilupai oleh semua (guru atau murid) ialah tentang persediaan murid datang kekelas. Biasanya para guru memang sentiasa bersedia untuk mengajar terutama guru yang lama, mereka dah tahu apa yang hendak diajar pada hari berkeaan. Kalau ada yang tidak bersedia atau tak tahu apa yang hendak diajar itu satu keadaan yang malang bagi guru berkenaan. Satu indikator tentang guru tak tahu tugasnya, GURU MENGAJAR.

Para murid wajar membahagikan pembelajarannya mengikut tiga tahap waktu. Pertama, pembelajaran sebelum kelas (pra pembelajaran). Kedua, pembelajaran semasa dikelas dan Ketiga, pembelajaran selepas kelas (pasca pembelajaran).

Apa yang perlu dibuat oleh seorang murid sebelum kelas. Perkara ini dibuat malam sebelum ke kelas. Murid perlu baca bahan yang bakal dipelajari sambil membuat catatan perkara-perkara yang akan ditemui. Murid boleh mengetahui kehendak Hasil Pembelajaran atau Learning Outcome dalam buku teks. Mereka sewajarnya cuba mencari kehendak learning outcome ini dan catat dalam buku catatan untuk dibawa kekelas.

Semasa pembelajaran di dalam kelas, bolehlah murid itu merujuk apa yang telah ditulis dan mengikuti pengajaran oleh guru. Sekiranya timbul keadaan kurang faham atau tak faham, murid bolehlah bertanya akan guru yang mengajar. Oleh yang demikian P&P akan dapat berjalan dengan lancar dimana guru mengajar dan murid tahu apa yang dipelajarinya.

Selepas pembelajaran dalam tempoh 24 jam dari waktu kelas, murid perlu membuat ulangkaji perkara yang baru dipelajarinya. Murid boleh membandingkan apa yang diharap dipelajari melalui learning outcome dengan apa yang diajar oleh gurunya di dalam kelas.

Sekiranya murid mengambil langkah-langkah begini maka pembelajaran akan menjadi lebih senang dan bermakna. Malangnya tidak ramai murid mengetahui kaedah belajar ini akibat tidak diberikan penerangan oleh para guru mereka. Kaedah begini boleh dikembangkan disetiap sekolah andainya ada pihak pengurusan sekolah menekankan proses di atas dilaksanakan setiap masa dan waktu sepanjang P&P terlaksana.

Oleh itu back to basic ialah guru mengajar dan murid belajar. Bukan susah nak sebut dan gembar gemburkan kepada semua orang tetapi sebenarnya bagi melaksanakan ungkapan itu dalam realiti ia memerlukan perancangan yang rapi dan difahami oleh semua anggota organisasi. Sekian TK.

One Comment leave one →
  1. April 14, 2009 12:53 am

    Back to basic : Kekadang, kepimpinan instruksional kurang difahami oleh pemimpin sekolah… melebih-lebihkan “kejayaan lain” drp yang asasnya (akademik/modal insan)

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: