Skip to content

Musafir Lagi

April 21, 2009

Bermula semalam, Ahad 19 April 2009, aku keluar station lagi. Kali ini aku ke K.L.  Buat kerja yang disuruh oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Semasa aku keluar station inilah aku sempat bertemu rakan-rakan yang berjauhan, yang sama profesion dan ditugaskan membuat kerja yang sama. Murid  serta rakan sejawat yang tinggal buatlah kerja  masing-masing di sekolah.

Aku pun sedih juga kerana tak dapat membuat update entery aku. Sudah lamalah kiranya, sebab last entry ialah pada 13 April yang lalu. Jadi aku ambil kesempatan untuk mengemaskini laman ini sejak semalam, tapi ia tergendala. Buat masa ini aku tinggal dirumah anakandaku di Flat Fiona dekat Giant Batu Caves. Setiap hari aku memandu ke tempat mesyuarat di Jalan Duta. Maklumlah aku orang kampung mana biasa dengan keadaan jalan yang jem setiap pagi. Aku kalau nak ke sekolah keluar rumah pada pukul 7.10 pagi sampai sekolah pukul 7.20 pagi, perjalanan sejauh tujuh kilometer. Aku tak mengalami masalah jem sepanjang perjalanan dari rumahku ke sekolah. Kini aku keluar jam 6.50 pagi dari rumah anakandaku dan sampai ke tempat mesyuarat pada jam 7.40 pagi. Memanglah aku jenis yang tak sesuai bekerja di bandar. Aku tak suka keadaan jalan jem.  Aku orang kampung. Tinggal di kampung memang aman dan damai.

Pagi tadi hujan, seorang sahabat dari Klang bertolak pukul 6.30 pagi hanya samapai ke tempat mesyuarat pada jam 8.30 pagi. Masalah yang dia hadapi ialah jem sepanjang perjalanan. Seorang lagi rakan dari Seremban juga sampai lewat kerana tersalah jalan dan menghadapi masalah jem. Inilah asam garam bagi mereka yang tinggal di bandar besar seperti Kuala Lumpur. Setiap hari menghadapi masalah jem.

Di kampung aku masalah jem ini berlaku dua tiga kali sahaja setahun. Walau pun begitu sesekali ia berlaku keadaannya memang hebat. Aku masih ingat tahun lepas ia berlaku waktu orang ramai pulang untuk berhari raya dan waktu pilihan raya. Dikedua-dua musim raya ini memang akan berlaku keadaan jem dikampung aku. Orang kampung sempat mengalami keadaan jem seperti di Kuala Lumpur. Mengapa berlaku jem dikampung aku? Sebenarnya sebelum Hari Raya Puasa dan Hari Raya Haji ramai orang Kelantan yang bermusafir sama ada di Kuala Lumpur atau di Lembah Kelang akan kembali ke Kelantan. Betapa banyaknya kereta yang mereka naiki menandakan para muhajirin dari Kelantan ini sangat ramai bilangannya. Jenama kereta yang mereka naiki adalah berbagai ada yang kecil ada yang besar. Pergerakan mereka dari luar menuju ke Kelantan atau sebaliknya menyebabkan jalan dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu atau sebaliknya akan menjadi jem. Oleh kerana perjalanan itu melalui kampung aku maka penduduk kampungku sempatlah mengalami keadaan jem itu.

Satu keadaan jem yang tidak kurang hebatnya berlaku pada 7 Mac 2008. Rupanya anak Kelantan diperantauan tetap balik ke Kelantan untuk mengundi dalam PRU12 pada 8 Mac 2008 dahulu. Aku masih ingat lagi pergerakkan mereka kembali ke Kelantan melalui kampung aku bermula selepas Subuh hingga ke tengah malam. Memang orang Kelantan hebat dalam kesedaran politik mereka. Mereka tahu hak mereka sebagai rakyat Malaysia. Mereka menjalankan tugas sebagai rakyat yang setia kepada negara tercinta.

Semasa musafir selama beberapa hari ini aku sempat bermesra dengan cucu yang kedua aku. Baru berumur 70 hari. Cucuku ini masih belum boleh membezakan sesiapa. Mungkin dia tetap kenal ibunya atau bapanya tetapi orang lain dia belum kenal. Harap mak saudaranya yang mengambil kursus Early Chlidhood Education di UM akan dapat membuat penjelasan tentang hal ini kepada kami semua tentang psikologi kanak-kanak. Nantilah mungkin satu hari dia akan buat penjelasan. Itupun kalau dia tak sebuk. Dia memang sebuk sentiasa!!!

Hari Jumaat nanti aku akan baliklah ke kampung. Mesyuarat di Jalan Duta tamat pada hari itu. Aku kira inilah mesyuarat aku terakhir dengan warga Jalan Duta. Aku mula bermesyuarat dengan warga Jalan Duta semenjak tahun 1992  lagi. Tentang pengalaman berinteraksi dengan warga Jalan Duta ini akan aku buat entri khas selepas 1 Julai nanti. Selepas ini tiada lagi kesempatan bagi aku  untuk bersama rakan-rakan membantu sahabat di Jalan Duta. All my friends, I will miss all of you. Hari Sabtu aku akan ke SMK Merapoh kerana membantu rakan-rakan disana bagi berkongsi sedikit ilmu dan pengalaman tentang pengajaran dan pendidikan. Hingga jumpa lagi, sekian TK.

4 Komen leave one →
  1. GPI SKSV permalink
    April 21, 2009 9:47 pm

    Macam sedih juga baca ayat-ayat orang yang menuju ke alam persaraan ni…

  2. ashley permalink
    April 21, 2009 11:01 pm

    SKSV..
    engko pun ada kat sini??….hishh..sibuk jer…
    errrr belajor le dari pengalaman orang yang lama dalam bidang ini!

    Pak Alberangque, maaf tumpang baca..
    cucu kedua tu macamana?
    sihat?
    tak nangis nangis lagi?

  3. Mei 6, 2009 4:17 pm

    assalamualaikum..
    saya bersetuju dengan idea yang dilontarkan tersebut. pengalaman mengajar di pedalaman Sabah, mungkin dapat saya kongsi bersama orang lain. Insya Allah saya akan menulis catatan pengalaman mengajar di sekolah mulai saat ini.

Trackbacks

  1. Apa aku nak buat…..(^_^) « SeMuA TeNtaNg KiTa (^_^)

Tinggalkan Jawapan

