Skip to content

Seminar

Mei 26, 2009

Pada 15 Mei 2009, aku menerima surat daripada Jabatan Pelajaran Negeri Pahang (JPNP) mengarahkan aku agar menghadiri satu seminar bertajuk “Seminar Pedagogy – Rejuvenating The Passion for Teaching” yang diadakan bermula hari ini (26 Mei hingga 28 Mei) bertempat di Hotel De Palma Ampang, Selangor.

Mengenangkan tarikh aku akan bersara sudah hampir, sepatutnya aku perlu duduk di sekolah sahaja menantikan tarikh itu tiba. Walau pun begitu, aku tetap patuh kepada arahan seperti yang selalu tertera diakhir surat “Saya yang menurut perintah”. Aku akan pergi juga menghadiri seminar tersebut. Sudah tentulah tujuan aku ke seminar itu akan menjadi berbagai. Aku mengambil kesempatan dari kehadiran aku untuk berjumpa rakan-rakan yang selalu bersama untuk melaksanakan aktiviti JPNP terutama dalam bidang Sains dan Matematik. Aku pasti ramai daripada rakan-rakan aku ini akan hadir berdasarkan nama-nama mereka yang tertera dalam senarai yang dikirim bersama dengan surat arahan daripada JPNP itu. Ramai rakan pasti akan datang kerana tiga hari yang ditetapkan itu termasuk dalam musim peperiksaan pertengahan tahun. Buat masa ini P&P tidak dilaksanakan kerana murid sedang menghadapi peperiksaan pertengahan tahun.

Aku juga pasti bahawa aku akan mendapat tambahan ilmu pengetahuan daripada seminar ini walaupun aku pasti hasil seminar ini tidak dapat aku applikasikan didalam bilik darjah semasa P&P. Aku masih boleh manfaatkan hasil seminar ini dengan membuat penataran atau berkongsi dengan rakan-rakan guru yang tidak dipelawa keseminar itu. Dalam hal perkongsian ilmu ini aku pasti masih ada kesempatan. 

Insya Allah memang banyak kesempatan bagi aku untuk berkongsi ilmu dengan rakan-rakan guru. Ruang dan peluang sentiasa terbuka luas. Selepas bersara pun aku masih ada kesempatan. Pertama, kalau ada yang meminta aku menyampaikan ceramah untuk para guru aku boleh sampaikan bahan-bahan yang aku dapat. Kedua, aku boleh tulis bahan-bahan seminar itu dalam blog ini bagi dikongsi dengan lebih ramai pembaca dan audience.

Sebenarnya aku selalu juga dijemput untuk menyampaikan ceramah kepada rakan-rakan guru terutama berkaitan dengan pedagogi dan juga pentaksiran. Dalam hal menyampaikan ceramah ini aku lebih suka menyampaikan ceramah kepada para guru berbanding menyampaikan ceramah kepada murid-murid. Sekiranya aku sampaikan ceramah kepada guru, guru yang mendapat sedikit pengetahuan itu boleh kembangkan pengetahuan itu kepada ramai murid-muridnya tetapi kalau aku sampaikan ceramah kepada murid, pengetahuan itu sekadar digunakan oleh murid itu sahaja.  Oleh itu menyampaikan ceramah atau berkongsi pengetahuan dengan rakan guru lebih besar kesannya atau berpotensi untuk mendapat kesan berganda. Untuk murid kesempatan yang ada hanya kepada mereka yang aku ajar dalam kelas sahaja. Walaupun adakalanya sekolah lain menjemput aku untuk berceramah kepada murid-murid sekolah mereka.

Sekian entri kali ini, TK

One Comment leave one →
  1. Mei 27, 2009 10:47 pm

    Selamat berseminar. Sampaikan salam kepada rakan-rakan, jika ada yang msih mengenali.

Tinggalkan Jawapan

