Skip to content

Minal Aidil Wal Faizin

September 20, 2009

Selamat menyambut Hari Raya Edul Fitri kepada kaum muslimin dan muslimat. Hari Raya ini adalah merupakan satu bentuk Ibadah dalam Islam. Oleh itu merayakannya mengikut syariat Islam akan mendapat pahala dan merayakannya dengan cara tidak mengikut kaedah Islam akan mengundang dosa.

Ramai manusia Islam masa kini tidak suka bercakap tentang dosa dan pahala. Mereka menganggap perbincangan tentang hal ini merupakan perkara remeh temeh. Tetepi perlu diingat bahawa pahala dan dosa inilah yang akan dikira sebagai bekalan yang dibawa dari alam fana ini ke alam akhirat. Inilah merupakan akaun yang akan dinilai sebagai bekalan dihari mahsyar nanti. Perlu diingat bahawa manusia ini adalah warga akhirat. Alam dunia ini adalah ruang untuk manusia diuji untuk mendapat pahala atau memungut dosa. 

Allah SWT Maha Adil. Setiap manusia yang akil baligh mempunyai peluang untuk mendapat pahala dan juga mengaut dosa. Perkiraan pahala dan dosa diberikan berdasarkan perbuatan seseorang terhadap kepatuhannya kepada perintah Allah SWT. Mereka yang patuh kepada suruhan Allah SWT akan mendapat pahala. Mereka yang engkar perintah Allah SWT akan memungut dosa. Allah SWT mencipta manusia untuk menjadi hambaNya. Walau bagaimana pun jika manusia tidak ikut kehendak Allah SWT, Allah SWT tidak rugi sedikit pun sebaliknya yang rugi ialah manusia itu sendiri. Sebaliknya jika manusia patuh kepada perintah Allah SWT, tidak akan memberikan apa-apa kesan kepada kekuasaan Allah SWT.

Allah yang Maha Penyayang telah mengurniakan satu malam bonus setiap tahun dalam bulan Ramadhan.  Sekiranya insan muslim berusaha mencarinya Allah SWT tetap akan mengurnikan kelebihan yang dijanjikan itu. Sesungguhnya Allah SWT itu tidak memungkiri janji-janjinya.  Malam lailatul Qadar bagi tahun 1430 H telah berlalu dan bonus dari Allah akan hanya menjelang pada Ramadhan 1431 H nanti. Elok juga menjadi matlamat kita untuk berusaha dan bersedia untuk menemui lalitul Qadar bagi Ramadhan 1431 H nanti.

Latihan sepanjang Ramadhan yang berlalu sepatutnya dimanfaatkan sepanjang sebelas bulan akan datang sebelum kita masuk ke Ramadhan berikutnya nanti. Ibarat gelombang, bulan Ramadhan merupakan puncak latihan amalan kepatuhan kepada Allah SWT dan selepas ini ia akan mengalami penurunan. Hanya diharapkan kalau berlaku penurunan janganlah ia turun secara mendadak kerana datangnya Syawal. Biarlah penurunannya melandai sehingga ke bulan Syaaban tahun hadapan. Semoga Ramadhan akan datang puncak amalan akan lebih tinggi dari Ramadhan tahun ini. Disamping itu diharapkan amalan Ramadhan tahun ini di terima oleh Allah SWT sebagai tanda patuhnya insan ciptaanNya kepada segala perintah.

Selamat menyambut Edul Fitri dan bersegera melaksanakan puasa enam hari dibulan Syawal. Sekian Maaf Zahir Batin kepada para pengunjung laman sesawang ini. TK

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: