Skip to content

Kawanku 2

November 15, 2009

Coretan kali ini berkaitan dengan kenangan kami dalam Remove Class (RC) tahun 1966 di SMRJK Kuala Lipis. Ada kalanya ke sekolah seronok ada kalanya ke sekolah mengecutkan perut. Waktu belajar Bahasa Inggeris adalah waktu yang sangat menakutkan. Dahlah setiap hari ada sekurang-kurangnya empat waktu atau kadang-kadang ada enam waktu sehari. Juru ajar utama bagi mata pelajaran Bahasa Inggeris ialah Mr. VPN Prasad.

Kalau dia masuk kelas sambil senyum, kita rasa selamat. Tak ada apa yang nak dirisaukan. Satu waktu tu dia tanya dimana ada orang boleh buat lesung untuk menumbuk beras bagi buat tepung. Isteri dia (dia baru kawin dengan isteri yang diimport dari India) nak tumbuk beras nak buat tepung sendiri. Badaruddin dari Penjom kata dia boleh cari tukang buat lesung. Bila lesung dah siap dan diserah kepada dia, dua hari kemudian dalam kelas dia kata lesung pecah dua bila dihentak dengan alu. Terfikir juga kami kuat sungguh isteri dia ni.. Tapi tengok muka dia.. dia bercakap sambil senyum (body language). Walau bagaimana pun Badaruddin sesak atau panik  juga.. Kemudian Mr Prasad ketawa. Tanda dia bergurau sahaja. Mungkin Dato’ Badaruddin TKSU KPM boleh verify cerita ini kerana dia aktor utama dalam episod ini.  Aku sekadar perakam kisah sahaja. 

Kalau dia masuk kelas, tanggal jam dari tangannya, pasti ada mangsa yang kena debuk dibelakang, yang pasti kami murid lelaki sahaja yang akan kena. Murid perempuan kira selamatlah. Kesilapan yang kami buat mungkin salah grammer dalam latihan, ayat BI mempunyai struktur ayat BM atau silap ejaan atau tersilap adjective, noun, verb atau particles dan lain-lain lagi. Kena debuk satu yang lumrah dikalangan murid masa itu. Bila Mr Prasad keluar kelas, ketawa kami akan berderai sebab dah hilang seksa hari itu.

Reciting poem with action was one of an important approach in learning English language for RC students like us. Every body had to remember the selected poem by heart and after that we should create the action releven to the meaning of the poem.  Poem like “Twinkle, twinkle little star” was one of the poem every body should remember. When Mr Prasad came into the class he will call us by name. The student called, should come infront of the class and recite the poem without looking at any texts and with appropriate action.

Tu yang jadi berbagai aksi. Ada yang bila berdiri dihadapan kelas boleh beraksi sambil medeklemasi poem itu dengan betul.  Semua orang kena deklemasi semua poem ikut giliran, satu poem sekali keluar ke hadapan kelas. Ada 10 poem yang mesti dihafal.  Akan gegak satu kelas kalau yang keluar ke hadapan kelas membuat deklemasi tak betul atau sebutan perkataan agak janggal. Selalunya Marzuki jadi mangsa bab sebutan. Tajaruddin kalau kedepan mesti ketawa terutama bila terpandang muka Saedan. Akibatnya pernah Tajaruddin membuat deklemasi poem dengan kepala kebawah dan kaki keatas (hand stand). Saedan yang memegang kakinya. Kalau Kamar Manja keluar dia akan keluar dengan muka selamba sahaja. Kalau Zainal Abidin keluar muka dia akan merah dahulu sebelum perkataan keluar. Sekiranya yang dipanggil kehadapan adalah rakan perempuan semua mesti senyap sebab suara mereka perlahan seperti berbisik kecuali Nur Bashariah suara dia kuat. Murid-murid lain kira OK, sebab semua takut Mr Prasad, takut kena debuk.

Ada satu peristiwa yang saya tetap ingat. Ini berlaku pada hari kedua kami masuk RC, kira dalam bulan Januari 1966. Seorang rakan sekelas apabila dia ditanya oleh Mr Prasad maklumat tentang dirinya dia tak menjawab dengan betul. Tiba-tiba Mr Prasad pegang belakang seluarnya dan menangkat murid ini keluar tingkap. Oleh kerana badan murid kecil maka mudah sahaja dia diangkat. Dua minggu awal persekolahan SMRJK Kuala Lipis masih menumpang di bangunan bekas asrama SM Clifford. Minggu ketiga baru kami pindah ke SMRK Bandar Lipis di Batu Satu seberang Jalan Wortington, Kuala Lipis.

Homework mesti siap. Semua akan berwaspada kalau ada homework. Oleh kerana ramai tinggal di asrama maka kerja rumah akan dibuat bersama. Masa itu sekumpulan murid lelaki tinggal di asrama SM Clifford dan beberapa orang tinggal di asrama SMRK Bandar Lipis. Murid perempuan yang tinggal di asrama semuanya tinggal di asrama putri SMRK Bandar Lipis.

Oleh kerana ketika itu SMRJK Kuala Lipis tiada bangunan sendiri dan menumpang di SMRK Bandar Lipis maka yang tinggal di asrama putera SM Clifford terpaksa berjalan kaki lebih kurang satu setengah kilometer setiap hari. Masa itu mana ada duit nak naik bas. Saya termasuk dalam kumpulan ini, setiap hari berulang alik dari SM Clifford ke SMRK Bandar Lipis dan selepas sekolah kembali semula berjalan kaki ke asrama putera SM Clifford.

Ada dua waktu seminggu BI diajar oleh Mr Yeap Khoi Po, tetapi kebanyakkan waktu itu digunakan untuk mengajar BI melalui Matematik. Mr Yeap adalah guru matematik kami juga guru kelas kami. Beliau orang Kelantan dari Pasir Mas. Beliau guru yang mesra alam. Kami tak tension di kelas beliau, baik waktu matematik atau waktu BI. Walau bagaimana pun di suka mencubit perut kalau kerja rumah tak siap.

Kepada rakan yang menjadi murid RC 1966 di SMRJK Kuala Lipis, kalau terbaca artikel ini bolehlah tambah. Kalau anak-anak kami terbaca bahan ini sila beri tahu Mak atau Ayah bahawa terdapat artikel sedang dalam pembinaan bagi mencoretkan nostalgia 43 tahun yang lalu. Sekian TK

One Comment leave one →
  1. Siti Fatimah Ahmad permalink
    November 17, 2009 12:31 am

    ASSALAAMU’ALAIKUM..

    KEPADA SAHABAT GURUKU… SAMBUTLAH UCAPAN DARIKU. SERANGKAI KATA PENGGANTI DIRI. UNTUK MENYAMBUT HARI PERTEMUAN YANG BESAR. JARI SEPULUH KU SUSUN JUGA. AGAR KESALAHAN DIAMPUN SEMUA. TANDA IKHLAS PERSAHABATAN KITA.

    SALAM DUNIA, SALAM SEMUA, SALAM HARI RAYA EIDUL ADHA DAN SALAM PERPISAHAN “BERJARAK”
    DARI SAYA DI BANGI, MALAYSIA.

    -SITI FATIMAH AHMAD-

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: