Skip to content

SPM 2009

November 18, 2009

Pukul 7.20 pagi hari ini 18 November 2009, sekali lagi aku dan isteriku ke sekolah. Ye lah walau pun dah pencen kami ke sekolah juga. Hari ini kami ke sekolah kerana memberi motivasi kepada anak lelaki bongsu yang mengambil SPM tahun ini. Kami ke SM Agama Al Maidah Addiniah Padang Tengku dimana anak kami mengambil peperiksaan SPM.

SMA Padang Tengku, bukanlah sekolah yang asing bagi aku. Semasa aku mula-mula mengajar (1977) dahulu aku pernah diajak oleh pengasas sekolah ini (Al Marhum Ustaz Hussin Ibrahim)untuk membantu mengajar sains bagi murid tingkatan tiga yang ambil SRP ketika itu. Sejak dari itu hubungan aku dengan sekolah itu sentiasa ada. Disamping mengajar untuk kelas tambahan bagi mata pelajaran sains, aku pernah menjadi AJK Penaja PIBG yang baru bagi sekolah ini setelah PIBG yang lama dibatalkan pendaftarannya oleh Pendaftar Pertubuhan (ROS). Aku pernah dua kali menjadi Naib YDP PIBG. Aku pernah mencadangkan dan mengusahakan pembukaan kelas aliran sains tulen di sekolah ini. Setiap tahun bermula dari tahun 1990 aku dijemput untuk memberi ceramah motivasi atau ceramah teknik menjawab soalan SPM.  Apabila aku bersara, aku diminta mengajar Biologi dan Sains SPM kerana guru mereka cuti bersalin. Jadi kedatangan aku ke sekolah SMA Padang Tengku pagi tadi tidak menjadi sesuatu yang luar biasa. 

Isteri aku pula memang pernah berkhidmat di sekolah ini semenjak 1994 sehingga 2005. Sebelas tahun dia menabur bakti mengajar Bahasa Inggeris bagi tingkatan tiga, empat dan lima. Alhamdulillah, keputusan BI bagi sekolah ini sepanjang sebelas tahun itu sentiasa diperingkat cemerlang. Dia dipaksa bertukar ke sekolah rendah oleh sesuatu sebab yang disengajakan oleh pihak atasan. Walau bagaimana pun dia sentiasa meneruskan sumbangan baktinya kepada murid tingkatan tiga yang mengambil PMR sehingga ketahun ini. Wajahnya bukanlah asing di sekolah ini.  Masih ramai rakan-rakannya yang masih berkhidmat disekolah ini.  Anak muridnya ramai yang berjaya.

Tiga dari lapan orang anak kami bersekolah ini sini. Abang Long, Kak Tam dan Abang Anjang. Ketiga-tiganya belajar sehingga ke tingkatan lima. Setelah menamatkan pengajian tingkatan lima Abang Long meneruskan pengajian ke Kolej Islam Pahang seterusnya ke KUTPM membuat ijazah pertama dan ijazah kedua. Bagi Kak Tam pula, setelah menamatkan tingkatan lima di sekolah ini, dia meneruskan pengajiannya ke Kolej Islam Antarabangsa, Gombak dan kini membuat ijazah pertama di UM.  Bagi Abang Anjang dia akan meneruskan pengajiannya di SMA Padang Tengku ini tahun hadapan kerana sekolah ini akan mula menawarkan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM). Persediaan untuk memulakan pengajian STAM untuk sekolah ini sedang pesat dilaksanakan. Terima kasih para guru di SMA Padang Tengku..

Setelah bertemu dengan anak lelaki bongsu (Anjang), kami ke bilik guru perempuan untuk membincangkan dua perkara dengan guru sainsnya. Pertama jadual mengajar untuk minggu hadapan. Mengajar Biologi bagi tingkatan empat, untuk menyiapkan sukatan yang tercicir kerana mereka hanya belajar biologi seminggu dua waktu sahaja. Murid-murid terpaksa menumpukan pembelajaran kepada mata pelajaran sukatan Bu’uth untuk mengambil pepriksaan Sijil Menengah Agama (SMA). Selepas itu kami menyusun waktu untuk membuat ulangkaji akhir bagi biologi dan sains kepada murid SPM.  Ditetapkan pada hari Ahad, 29 November 2009 aku akan bertemu murid yang akan mengambil biologi esoknya. Aku sudah merancang apa yang hendak dibuat. Manakala pada 1 Disember 2009 aku akan bertemu pula dengan murid yang akan mengambil sains SPM kerana esoknya mereka akan mengambil peperiksaan mata pelajaran berkenaan.  Semoga kehadiran aku nanti akan sedikit sebanyak membantu pencapaian anak-anak yang akan mengambil SPM di sekolah berkenaan.

Kepada murid-murid tingkatan lima seluruh negara, diucapkan “SELAMAT MENGHADAPI SPM” dan kepada semua umat Islam “SELAMAT MENYAMBUT EDUL ADHA DAN MENJALANI  IBADAH KORBAN”

Menyembelih korban termasuk amal salih yang paling utama. ‘Aisyah radhiyallahu’anha menceritakan bahawa Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Tidaklah anak Adam melakukan suatu amalan pada hari Nahr (Edul Adha) yang lebih dicintai oleh Allah melebihi mengalirkan darah (korban), maka hendaknya kalian merasa senang kerananya.” (HR. Tirmidzi, Ibnu Majah dan Al Hakim dengan sanad sahih, lihat Taudhihul Ahkam, IV/450)

Sekian, TK

2 Komen leave one →
  1. e_man permalink
    November 20, 2009 10:17 am

    assalamualaikum, eerrr… pe nak cakap tadi yek… lupe lah pulak. time kasih sbb bagi sokongan kat iman, ni dah 3 subjek dah abih. tinggal lagi 6 subjek je. pas ni nak study mate lak. tak de pe nak cakap dah insyallah pas subjek mate nanti iman balik umah. assalamualikum.

  2. November 24, 2009 11:16 pm

    Haha.. sejuk dan gembira bila ayah & mak masih menabur bakti kat SMAPT.. thanks a lot!

Tinggalkan Jawapan

