Skip to content

Kawanku 3

November 23, 2009

Sabtu 21 November 2009, aku berkesempatan bertemu dengan seorang sahabat lama. Kami belajar sekelas dari Remove Class hingga tingkatan lima. Enam tahun bersama. Masa tingkatan enam dia menjadi murid perintis tingkatan enam di SMK Sulaiman Bentong, aku dan beberapa orang lagi meneruskan pengajian ke SM Sultan Abu Bakar (SABS) Kuantan. Aku pernah menyebut namanya dalam kiriman Kawanku 1 dan Kawanku 2. Dia bergelar Dato’ tapi alhamdulillah walaupun bergelar Dato’ dia tak keberatan untuk bertandang ke rumah aku apabila aku mempelawa dia ke rumah ku.

Aku jumpa dia disatu majlis kenduri kawin di kampung aku. Anak saudara dia lelaki, berkawin dengan anak orang kampung aku. Aku dimaklumkan oleh iparnya bahawa dia akan datang ke majlis kenduri itu. Jadi aku tunggu dia dan alhamdulillah dapat berjumpa. Tapi nak berborak panjang dimajlis kenduri itu tak sesuai. Aku pun pelawa dia kerumah aku dan dia bersetuju.

Antara perkara yang kami bincang ialah tentang rakan-rakan kami semasa di sekolah menengah dahulu. Dia pula amat bersetuju apabila aku katakan bahawa aku lebih selesa tinggal kampung selepas bersara. Dia belum bersara sebab dia menyambung perkhidmatannya sehingga umur 58 tahun. Aku setakat umur 56 tahun sahaja. Walau bagaimana pun perkhidmatannya hanya tinggal satu tahun dua bulan sahaja lagi, kerana dia lahir diawal tahun 1953. Dia memang berhasrat untuk membuat rumah di kampungnya apabila bersara nanti. Dia kini tinggal di Putrajaya. Dia mengatakan bahawa orang kampung yang berkerja diluar khususnya dibandar perlu kembali ke kampung masing-masing terutama jika ada harta pusaka seperti tanah. Kalau mereka tak balik kampung akhirnya kampung itu akan jadi hutan semula. Setinggi-tinggi terbang bangau akhirnya kembali ke belakang kerbau juga.

Walau bagaimana pun ada juga yang tidak mahu balik ke kampung kerana berbagai sebab. Antaranya ialah tiada tanah untuk tapak rumah, anak-anak tak mahu balik duduk di kampung atau isteri tak mahu jadi orang kampung takut pacat dan lintah. Kami bersetuju pendapat sekiranya sesebuah kampung itu ada beberapa infrastruktur ini maka duduk di kampung adalah lebih selesa. Kalau dikampung itu sudah ada bekalan elektrik 24 jam, ada bekalan air bersih serta ada perkhidmatan telefon maka kampung itu sudah dikira lebih daripada cukup keperluannya. Sekiranya perkhidmatan internet juga ada maka ini ada bonus.

Tinggal dikampung tidak perlu bayar cukai pintu. Jadi tak ada masalah nak besarkan rumah. Tak perlu buat plan rumah tambahan untuk diluluskan oleh Majlis Perbandaran. Buatlah plan rumah dalam kepala sahaja. Ini boleh terjadi kalau kampung itu tidak termasuk dalam kawasan operasi Kerajaan Tempatan. Cukai yang perlu dibayar setiap tahun ialah cukai tanah sahaja. Halaman rumah sudah pasti luas, boleh tanam pokok buah-buahan dan buat kolam ikan sebagai kaedah rekreasi. Apa yang penting lagi ialah pengalaman merantau, berkerja dan sebagainya boleh disumbangkan untuk memajukan saudara mara di kampung. Sudah pastilah bekas pegawai besar ada banyak pengalaman. Orang kampung tak perlu bimbang kerana golongan yang pencen ini tak akan berebut jawatan. Perkara yang hendak dibuat ialah memberi sumbangan demi kemajuan saudara mara dikampung.

Dia juga mengharapkan pihak berwajib khususnya kerajaan negeri dapat membuat perancangan agar dapat mengatur penempatan dikampung tradisional. Mesti ada usaha yang bersungguh-sungguh dipihak pentadbiran daerah (Pegawai Daerah) untuk memajukan setiap kampung yang berpotensi dengan menyusun semula penempatan atau susun atur perumahan. Lot-lot tapak rumah seluas setengah ekar boleh dibuat dengan berbincang dengan tuan tanah dan memudahkan proses pecah gran. Tanah-tanah lot itu boleh ditawarkan kepada anak-anak kampung supaya mereka mudah untuk balik kampung selepas berhenti kerja. Dengan cara ini sesuatu kampung dapat dimajukan. Idea ini sebaiknya dijadikan dasar oleh kerajaan negeri dan dilaksanakan oleh Pejabat Daerah. Kalau dilihat di kampung tradisional kini kita akan dapati banyak tanah terbiar kerana ramai orang kampung tak nak balik kampung.

Sahabat yang saya maksudkan ialah Dato’ Badaruddin Abdul Rahman yang kini bekerja di Kementerian Pelajaran Malaysia. Selamat menjalankan tugas Dato’.  Sekian TK.

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

