Skip to content

Bertatih Dijalan Dakwah 5

Oktober 1, 2014

Semasa aku masih belajar di kampus UPM (1974 – 1977), aku banyak terlibat dengan gerak kerja dakwah dalam berbagai bentuk. Dikiriman yang lalu aku cuma menyebut tugas aku sekembalinya dari kursus Dakwah. Kerja dakwah ini adalah kerja berterusan dan pelbagai bentuk.

Disinilah aku mengenal alat-alat pencetakan atau alat pendua jenama Gestatner. Aku menganggotai unit penerbitan di PMIUPM dan antara kerja aku ialah menaip makalah pada kertas stensilan dan kemudian mencetaknya menggunakan mesen pendua. Biasanya cetakan dibuat hampir lima ratus salinan, yang kemudiannya diedar ke kolej kediaman (4 kolej kediaman masa itu). Kemahiran yang aku perolehi masa itu sebenarnya sangat menolong semasa aku bertugas sebagai guru.

Aku juga pernah mengambil kesempatan untuk menyampaikan tazkirah pendek antara waktu kuliah kepada rakan-rakan sekelas tentang beberapa isu, seperti isu menutup aurat, isu solat berjemaah dan isu coupling (berdua-duaan antara teruna dara yang belum berkahwin). Walau pun tindakan aku ini ada yang menyokong tetapi ada juga yang menentang. Itu adat berdakwah, buat ajelah. Kadang-kadang aku buat person to person approach semasa ada peluang. Akibatnya ada beberapa rakan siswi yang agak ranggi meminta aku membuat sekongan terhadap permohonan mereka mengikuti kursus dakwah.

Oleh kerana aku salah seorang AJK pemilih peserta kursus, sudah tentu aku terlibat dalam mesyuarat pemilihan peserta. Aku masih ingat lagi aku disergah oleh seorang orang kuat siswi dalam AJK pemilihan kerana memberi sokongan yang kuat kepada seorang rakan siswi dari kelas aku. Walau bagaimana pun sokongan dan hujah aku diterima dan rakan aku yang agak ranggi itu dapat pergi mengikuti kursus dakwah di Masjid Negara. Alhamdulillah, selepas mengikuti kursus itu dia tidak ranggi lagi sebaliknya berpakaian menutup aurat dengan baik dan kemudiannya aktif dalam kerja-kerja dakwah dikampus sehingga keluar kampus dan menjadi guru.

Aku juga terlibat dalam pengurusan projek terutamanya projek anak angkat di Batu Hampar Merbok Kedah. Aku bertindak sebagai setiausaha projek itu. Aku antara perancang projek berkenaan. Semasa kami melaksana projek berkenaan berlaku pristiwa Baling, dimana penduduk dari Weng berarak ke Pekan Baling kerana membantah harga getah yang sangat murah (27 sen sekati). Pihak PMIUPM meminta aku dan Pengarah Projak untuk mencari berita yang sahih berkaitan peristiwa itu. Aku bersama Pengarah projek pergi ke Weng, tetapi sebaik sampai dan minum teh di kedai, ada SB mengikut kami. Selepas mendapat beberapa maklumat kami menaiki teksi ke Baling dan terus kembali ke Merbok. Pengalaman ini mengajar aku beberapa perkara, antaranya bukan mudah mendapatkan maklumat yang tepat. Dalam kerja-kerja begini SB sentiasa mengekor kita. Pengalaman ini berterusan sehingga aku menjadi Setiausaha ABIM Daerah Lipis.

Aku juga terlibat secara langsung dengan pengurusan surau di Kolej Kediaman. Ada semacam sekatan dari pihak tertentu agar tidak membenarkan azan dikumandangkan oleh setiap surau Kolej Kediaman. Kami di Kolej Kediaman Ke empat (KK4) tidak dibenarkan menggunakan pembesar suara untuk azan. Pada mulanya kami membeli alat amplifier untuk pembesar suara surau. Kemudian didapati amplifier hilang tetapi speaker ada. Apabila disiasat kami dimaklumkan pihak pengurusan Kolej atas arahan Pengetua Kolej mengambil amplifier surau kami. Takdirnya seorang rakan kami pandai membuat amplifier. Kami beri dia RM50.00 untuk membeli komponen elektronik untuk di pasang. Selepas itu amplifier itu dirampas juga. Pok Ya Elektronik buat lagi yang baru, dirampas lagi. Akhiarnya Pok Ya Elektronik skrew komponen eloktronik yang berkaitan pada dinding. Kali ini mereka tak berani nak usik. Dengan itu selamatlah amplifier kami.

Aku juga terlibat dalam memanggil penceramah luar atau pensyarah UPM untuk berceramah di Kolej Kediaman. Pengalaman mengundang penceramah ini memahirkan aku dalam usaha yang sama ketika bertugas sebagai guru sekolah dan AJK Masjid. Oleh itu semua pengalaman di kampus dulu banyak manfaatnya bagi membantu aku Bertatih Dijalan Dakwah. Sekian TK.

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

