Skip to content

TAKUT LALU MENAKUTKAN

Ogos 26, 2015

Tuliasan ini saya ambil dari fB sahabat saya Taun Haji Sobirin bin Haji Duli, sebagai rakaman satu pandangan tentang apa yang berlaku di negara tercinta dan bagi peluang kepada peminat blog ini membaca dan menganalisa perjalanan sejarah silam.

Merenung kembali peristiwa sebelum merdeka. British hanya merestui UMNO menjadi pengusaha ke arah kemerdekaan Malaya, lalu diharamkan parti dan pertubuhan lain yang turut berjuang menuntut kemerdekaan. UMNO lebih serasi dengan British kerana kenbanyakan para pemimpinnya mendapat pendidikan dibawah sistem pendidikan ciptaan mereka.

Dominan orang Melayu perlu dipecahkan sejak awal lagi. Raja dan pembesar Melayu menguasai politik longgar berasas istana dan menguasai ekonomi berasas cukai. Ekonomi berasaskan hasil bumi – emas & bijih timah menjadi pemacu kepada cengkaman ke atas negara yang dijajah. British juga mempunyai matlamat agama, iaitu memecahkan dominan Islam sebagai anutan orang Melayu.

British sebenarnya TAKUT kepada dominan Melayu dan dominan Islam dalam usaha mereka menguasai tanah jajahan ini. Mereka tidak dapat mengelak perjuangan menuntut kerdekaan yang sedang berleluasa di rantau ini di abad ke 19. Maka mereka memastikan jika tanah jajahan ini merdeka, pastikan ia mengikut acuan yang mereka sediakan.

Dominan Melayu dan Islam diganggu dengan membawa masuk imigran dari India dan Cina secara mencurah-curah. Tahun 1941, kaum imigaran sudah menjadi dominan (58% dpd jumlah penduduk). Inilah alasan yg digunakan British mendesak pimpinan umno menerima mereka sebagai rakyat secara jus-soli. Ini memudahkan British mensekular negara ini melalui perlembagaan yang mereka cipta.

British bernasib baik kerana di Malaya ada parti Komunis Malaya yang perjuangannya berbeza dengan golongan lain. Mereka berjuang dengan senjata, yang dilihat penjajah sebagai ganas. Mereka TAKUT kepada perjuangan bentuk ini lalu mereka MENAKUTKAN orang Melayu dengan kalimah PENGGANAS. Ternyata strategi yang sangat berkesan. Orang Melayu lebih takutkan komunis sebagai pengganas daripada takutkan British sebagai penjajah. British selamat daripada penentangan bersenjata orang Melayu, malah orang Melayu mengangkat sejata sebagai anggota AP menentang komunis.

Kita merdeka! Hasil perjuangan rakyat yang berbagai wadah, walaupun kerajaan mengiktiraf jasa dari segelintir sahaja. Itu kesah sebelum merdeka dalam sejarah.

Kini lepas merdeka peristiwa sejarah berulang lagi dalam konsep “Takut lalu Menakutkan”. Apabila berlaku krisis politik, UMNO TAKUT hilang kuasa lalu MENAKUTKAN dengan kalimah “BANGSAT”. Soalnya adakah orang Melayu kini benar-benar takut menjadi bangsat jika umno hilang kuasa? Sedikit kurang islamik kerana kita patut kembali kepada ketentuan Allah. Selepas merdeka hendaklah jangan terpengaruh lagi dengan agenda sekular penjajah. Kalaupun tiada UMNO kita bertuah kerana masih ada Allah SWT.

Bersikap jujurlah kepada Allah SWT dan diri sendiri seperti yang Allah tunjuk dalam QS3:167 – “Mereka selalu menyebut dengan mulutnya apa yang tidak ada dalam hatinya”. Jika dalam hati kita sesuatu itu tidak benar, zahirkanlah ia sebagai tidak benar. Jangan katakan benar sekalipun hati kita berkata ia tidak benar.

Kata-kata Hang Tuah diselewengkan penjajah: “Tak kan Melayu hilang di dunia…(dihilangkan pelengkapnya) ..SELAGI MELAYU BERPEGANG KEPADA ISLAM!

Jujurlah pada diri untuk membuktikan jiwa kita MERDEKA!

Terima Kasih Tuan Haji Sobirin Haji Duli,

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: